onsdag 11 juni 2014

Hur svårt kan det va!

Jag. Måste. Vila.
 
Med liv i luckan runtomkring, ett par veckor med sjuka barn hemikring och ett par utflykter för mycket såg jag för mig att få vila hela dagen idag. Utan avbrott.
 
Skulle bara försöka få igång mobiltelefonen. Hamnade i kundtjänstchatten och det gick inte att lösa med mindre än att jag tog mig till en butik för att få nytt simkort, men sen skulle allt ordna sig.
Jag fattade nog inte att jag fått ett adrenalinpåslag av chattandet, så jag tog färdtjänsten till närmaste telefonbutik av rätt slag, men när jag kommit så långt började jag få svårt att gå. Gick in i fel butik och fattade inte varför de såg ut som fågelholkar när jag hävdade att jag hade abonnemang hos dem. Stapplade vidare till rätt butik och fick mitt simkort (kort nr 3 på det här abonnemanget, hur svårt kan det vara att få en telefon att fungera liksom?) och nu skulle det funka inom fyra timmar. Nöjd men ännu tröttare stapplade jag iväg och köpte ett nagellack för att fira. Sen ville jag hem.
 
Men hallå, då kunde jag ju inte ringa färdtjänsten för telefonen hade ju inte kommit igång. Min problemlösningsförmåga var nog inte på topp heller, så jag kämpade mig hem kommunalt. Med värkande kropp, sprängande huvud och yrsel som fick mig att famla efter staketen på vägen lyckades jag till sist ta mig uppför backen och mötte grannen.
-Hur  är det, frågade hon glatt, hon vet ju att jag är sjuk och bryr sig verkligen. Du ser fantastiskt pigg ut idag!
 
Ramlade in i soffan och sov tre timmar tills barnen kom hem.
 
Ja och telefonen? Funkar fortfarande inte. Klarar inte en supportchat till. Bryr mig inte om att ha en tfn. Måste vila.
 
Jag. Måste. Lära. Mig. Att. Vila. Och. Inte. Göra. Annat. På. Min. Viltid.

4 kommentarer:

  1. Snälla fina Sara TA DET LUGNT! Jag blir nästan arg på dig för att du inte tar din pacing på allvar när du mår så här dåligt, men vad ska jag säga när jag gjorde dumheter själv och sköt upp min krasch för att jag blev så sur på MEn förra veckan. Ja, det är rationellt att bli arg på sin sjukdom och tänka screw you, jag tänker INTE vila, jag sätter igång ett projekt och badar marsvin istället. Dvala flera timmar om dan denna veckan, känns så bra ;) Fast marsvinen är sams igen och kan gå i samma bur så det funkade :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag ska jag ta det lugnt, förutom att jag ska till vårdcentralen och lämna prover.
      Vi har förresten bara två marsvin nu, de två killarna som föddes i januari. Vi har operation tämjning här, för de har fått rätt lite uppmärksamhet. Men igår satt dottern och läste sagor för dem. De lyssnade ivrigt så länge gurkan räckte ... 😉

      Radera
  2. Åh, vad ska vi göra med oss? Jag tror det här är så svårt att lära för att vi inte VILL lära oss hushålla med kraften. Vi vill ha mer. Men om enda chansen att få mer är att lära sig pacing så skulle vi behöva det. Kanske det kunde falla ner en skylt framför ögonen där det står "Det du ignorerar idag får du betala dyrt imorgon" eller nåt.
    Håller med Jonna om att det kommer tankar om aft sjukdomen liksom ska straffas ut ur kroppen med överansträngning. Logiken hittar inte fram i hjärndimman.
    Kram på er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, ont ska med ont fördrivas! Och jag skulle ha mycket lättare att kämpa tills jag krälade fram än att vara passiv. Alltså tror jag att vi måste tänka på vila som en aktivitet, i stil med Lindas VAMS, vård av mig själv.

      Radera