lördag 28 juni 2014

Till arbetsmarknadens förfogande!


Har hittat en helt briljant mall för anställningsintervjuer! Har jag förresten nämnt att arbetsförmedlingen är min favoritmyndighet? De är så himla rara! För att visa min goda vilja har jag därför förberett mig på de intervjuer jag eventuellt kan kallas till om de nu inte lyckas bolla tillbaks mig till FK.

 

  • Berätta lite om dig själv.
S: Jag har trettiosju i skor och gillar blått nagellack!
  • Vad vet du om oss?
S: Pass. Jag har ibland lite kognitiva problem.
  • Vad betyder service och kvalitet för dig?
S: Jag älskar kvalitet och service! Till exempel så har jag en handsydd handväska i ekologiskt läder, och om någon detalj skulle gå sönder så är det superlång garanti, typ livstid tror jag.
  • Vad betyder kreativitet för dig?
S: Ja får jag inte vara kreativ så får det va! Eller ... jag är nog egentligen sugen på vilket jobb som helst!
  • Vad tror du kommer att hända inom vår bransch under de närmaste åren?
S: Alltså, jag tror ju att jag är så bra som trendanalytiker för att jag har lite psychic powers, så det här kan vi prata mycket om!


Utbildning/yrkesval/yrkeserfarenheter
  • Beskriv ditt nuvarande/tidigare jobb. Hur trivs/trivdes du med det?
S: Förskollärare och lågstadielärare. Å, det var så himla kul!
  • Vad tycker du att du har lyckats bra med/mindre bra med i dina tidigare arbeten?
S: I all ödmjukhet ... alltså, jag var riktigt bra! Möjligen hade jag något extrem sjukfrånvaro och mycket VAB.
  • Vilka konkreta resultat har du uppnått i dina tidigare arbeten?
S: Jag har startat upp ett antal förskoleverksamheter som sedan har lagts ner!
  • Kan du beskriva de viktigaste erfarenheterna du fick? 
S: Det är kul så länge det varar!
  • Tillvaratas din kompetens i ditt nuvarande arbete?
S: Vilket arbete?
  • Under vilken typ av ledning fungerar du bäst?
S: Jag trivs bäst om det är jag som är ledningen!
  • Hur har dina tidigare jobb avslutats? Kan du berätta vad som hände?
S: Ett lades ner så jag fick sparken när jag var mammaledig -eller om jag var gravid igen ... nästa fick jag sparken från för att jag vabbade och var sjuk så mycket att jag var tvungen att presentera mig varje gång jag kom dit typ.
  • Förklara luckan/luckorna i din arbets-/studiehistoria.
S: Ja nu har jag ju till exempel legat på soffan och varit inbillningsfrisk i tre år ...
  • Om du helt skulle sadla om, vad skulle du satsa på då?
S: Absolut bestsellerförfattare! Eller brodös! Eller psykoterapeut! Får man bli alla tre?



Stress, konflikt och samarbete 
  • Hur reagerar du under stress/tidspress — ge exempel?
S: Ojojoj, först blir jag vimsig och får hjärtklappning, sen gör jag fel, börjar gråta eller skälla på folk och slutligen får jag värk och feber och blir sängliggande några dagar!
  • Hur reagerar du när du ställs inför nya uppgifter? Vad gör du för att lösa dem?
S: Se ovan! Jag brukar be min man ...
  • Hur agerar du när en uppgift inte löses som du tänkt?
S: Om det är jag som inte löser den som jag tänkt ... ja, om jag ens minns hur det var tänkt borde jag få medalj! Om nån annan underlåter att göra som jag sagt ... ja, räkna med att jag blir det mina barn kallar monstermamman. Sen får jag feber igen. Eller svimmar!
  • I vilka situationer blir du stressad?
S: Alla som inte enbart innefattar mig och en soffa.
  • Beskriv en situation när du blivit kritiserad i ditt arbete. Vem kritiserade? Varför? Vad brukar du få kritik för? Hur reagerade du?
S: Pass. Jag är min främsta kritiker och ingen annan kan sabla mig vid fotknökarna så som jag själv!
  • Berätta om en konflikt i arbetslivet. Rädsla för konflikter? (Hur hanterade du den? Vad lärde du dig?)
S: Jag är som sagt extremt stresskänslig och tål konflikter väldigt dåligt. Det blir sammanbrott och feber igen. Nämnde jag att jag har kronisk feber? Jag kan faktiskt också bli så arg att jag svimmar!
  • Arbetar du helst i grupp eller ensam?
S: Ensam, jag blir överstimulerad av sällskap. Däremot älskar jag ett fritt samarbete över internet!
  • Vilken roll tar du i en arbetsgrupp? Hur fungerar du i en grupp?
S: Jag vill gärna ha ett finger på den röda tråden och nosen mitt i smeten! Va, blandar jag metaforer nu?
  • Hur är din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift?
S: Fluktuerande, at best. Skrift går i allmänhet bättre än tal och läsning är nästan alltid en stötesten.
 


 Familj, fritid, hälsa och sjukfrånvaro
  • Hur ser dina familjeförhållanden ut?
S: Ja barnen har ju varit rätt infektionskänsliga ... Men min man är toppen! Han kan fylla i vilken blankett som helst utan att svettas och är dessutom så himla snygg och rolig! 
  • Är du engagerad i aktiviteter utanför arbetsplatsen?
S: Nej, aktiviteter är ju inte riktigt min grej numera ...
  • Hur ser din fritid ut?
S: Ja, jag ligger ju helst i soffan, men ibland känner jag mig lite äventyrlig och flyttar över till fåtöljen! På landet har vi en kökssoffa som är lite hård, så den ligger jag bara på stundtals.
  • Har du några hälsoproblem som vi borde känna till?
S: ME/CFS, PCOS, IBS, astma ... 
 

 Lön
  • Vad har du för lönekrav?
S: Allting över tio tusen är OK, tjugo skulle kännas vansinnigt lyxigt!

  •  Det var nog allt för den här gången, kontakta inte oss; vi kontaktar dig!

5 kommentarer:

  1. Du är vansinnig. -t rolig!!

    Ja, att få femsiffrigt låter lyxigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, har ju snott idén från den bästa! Länge sen du intervjuade dig!

      Radera
  2. Men nu fick jag mig ett gott skratt. Underbart skrivet! Har själv Me/Cfs Känner igen mig. Tack ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna bidra med lite igenkänning och ännu roligare att du har hittat hit!

      Radera