fredag 25 juli 2014

Kemikalieöverkänslighet

Det är inte allergi jag pratar om utan en överkänslighet mot kemiska ämnen och dofter. Supervanligt bland folk med ME men man tror att upp emot en tredjedel av vanligt folk lider av det i någon mån. Det kan vara:
 "
•Parfymerade produkter
•Parfym
•Kemikalier
•Blomdoft
•Cigarettrök
•Rök från eldning
•Mögel
•Luftföroreningar
•Avgaser
•Kall luft och ansträngning "

 Jag har till exempel alltid haft lite ansträngningsastma. Bästa moster reagerar på allt från pälsdjur till blommor, men inte är hon allergisk precis. Kusin vitamin är inte allergisk mot vare sig hundar eller något annat, men när han är omgiven av hundar tål han inte syntetisk askorbinsyra. Så vad händer?

"Symtom som kan uppkomma:
•Ögonirritation, klåda eller rodnad
•Näsirritation, nästäppa och snuva
•Halsirritation, heshet och klåda
•Tungt att andas
•Svårt att få luft
•Tryck över bröstet
•Värk och irritation i bröstet
•Hosta och slembildning
•Huvudvärk
•Koncentrationssvårigheter
•Yrsel
•Trötthet
•Nedstämdhet
•Svettningar"

Men det är väl bara att undvika det man inte tål då? Nja. Inte så enkelt. Askorbinsyra till exempel, det finns i nästan all mat. Citronsyra med, det går knappt ens att köpa råvaror utan att det är tillsatt. Folk använder parfymerat tvättmedel. På våren blommar det. På vintern är det kallt. Många vill faktiskt ha deo. Och för oss med ME poppar nya överkänsligheter upp hela tiden. Jag tål inte längre min astmamedicin. Inte röklukt i kläder. Parfym. (Vilket är lite fånigt, för jag tål ibland att använda lite själv, men mår inte bra av andras. Makens deo som dröjer sig kvar i badrummet efter morgonduschen gör att jag får andnöd och huvudvärk, så om han ska använda något med doft får han stänga dörren och ha på paxfläkten så det drar ut, lite som de där skåpen på kemin). Korsvisa överkänsligheter är ännu krångligare, som kusinens hundar och askorbinsyran. Eller kombinationer som cigarettrök+parfym, vattenånga+sköljmedel, etc. Det kan skicka mig i säng på ett antal timmar.
För mig är det enkelt, jag behöver bara gå undan eller planera så att jag kan vila om jag blir dålig. Värre är det för de som är svårare drabbade, jag tänker på finaste M som är beroende av hemtjänst, men måste skicka iväg dem om de doftar och därmed blir utan hjälp. Om man är hem- eller sängbunden kan man inte fly så värst långt. Och att förvänta sig att folk ska ändra sina vanor är mycket begärt så länge diagnosen ses som kinkighet och gnäll.

"Diagnos

 Doftöverkänslighet kan ge allergi- eller astmaliknande symptom som ofta förväxlas med astma och allergi. Ett sätt att skilja doftöverkänslighet från astma och allergi är att mediciner mot astma och allergi inte har någon effekt. Därför är det viktigt att doftöverkänsligheten utreds ordentligt så att personen får rätt diagnos och kan undvika felaktig medicinering.
 
Beskrivning av diagnoser

 Sensorisk hyperreaktivitet, SHR, är ett relativt nytt begrepp. Det är först på senare tid som läkare har kunnat fastställa en säker diagnos. SHR ger astmaliknande symptom, men kan testas och särskiljas från astma med ett positivt capsaicintest, inandning av ett ämne som finns i spansk peppar. Genom att mäta antalet uppkomna hoststötar, kan man bedöma luftrörens känslighet för doftande ämnen. Det är inte lukten i sig som framkallar besvär, utan den retning av slemhinnan i luftvägarna som ett doftande ämne eller en kemikalie framkallar via det så kallade kemiska sinnet.
Vid astmaliknande tillstånd och funktionell andningsrubbning har personen astmaliknande symptom men normala lungfunktionsvärden.
Vid astma har personen kramp i luftvägarna. Diagnos kan fastställas genom lungfunktionstester.
 Vid allergi bildas antikroppar mot pollen, pälsdjur mm. Diagnos kan ställas genom hudtest eller blodprov.
 Vid annan överkänslighet bildas inga antikroppar.

 Multiple Chemical Sensitivity, MCS, är ett begrepp som främst används av amerikanska forskare. MCS kan närmast översättas till "mångartad kemisk överkänslighet" eller "kemisk intolerans". MCS omfattar överkänslighet för olika, multipla, kemiska ämnen med symptom från olika organ. Inget test är beskrivet för att påvisa tillståndet. "

Ja, ni ser ju själva: "funktionell andningsrubbning", ytterligare en inbillningssjuka, kanske? (För er som inte har ME behövs kanske ett tydliggörande här: Den galne danske läkaren som håller Karina Hansen fånge gör det med motiveringen att ME inte finns, det hon lider av är "funktionella lidelser" och det finns en alltför stark falang inom ME-vården som vägrar ta del av biomedicinsk forskning och tror att om vi bara slutar tro att vi är sjuka så går det över. Därför ser vi lite rött när vi läser om funktionella problem.) Och såväl inom läkarkåren som annars råder ju synen att kan det inte visas med ett test så finns det inte. Utan att ta hänsyn till att alla medicinska tester inte är uppfunna ännu.

Och när jag nu är inne på kemiska överkänsligheter: majoriteten av oss med ME är alltså i någon grad kemiskt överkänsliga och har också nya matintoleranser. Jag ska inte gå in djupare på det, men jag undrar ändå vad sambandet är. För det borde ju hänga ihop?

Citaten kommer från:
http://www.doftoverkanslig.se/page/overkanslighet

3 kommentarer:

  1. Tack för att du tar upp detta! Försöker ladda med så bra info som möjligt nu för att få högre ansvariga inom hemtjänsten att förstå detta.
    Som du säger, en cocktail av flera saker är hopplöst. Och usch på att du inte ens tål astmamedicinen! Har tänkt använda det som en kort kur nu och hoppas astman lugnar sig efter pollensäsongen.
    Försöker själv undvika ordet 'doftöverkänslig', dels förringar det problemet lite, som med 'kronisk trötthet', plus att folk inte fattar att det handlar om mestadels kemikalier och att det inte är dofter i vanlig bemärkelse. Det är så ofta folk säger "men jag luktar inget", eller "jag känner ingen doft". Säger att jag blir sjuk av kemikalier vilket inkluderar parfymer. Finns ett bra klipp:
    http://youtu.be/oBd4paZmaSM

    Kemikaliefri kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra påpekande, jag brukar själv säga överkänslig -eller som du: kemikalieöverkänslig. Det var den där hemsidan som kallade det så, men jag tar faktiskt och ändrar det åtminstone i rubriken!

      Radera
  2. Kanon! Ja, det är lite vacklande kring benämningen även bland sjuka, precis som för oss med ME vs CFS. Vårdguidens beskrivning av problematiken är också undermålig tyvärr, och det tar väl tid innan sånt ändras, det vet vi ju av erfarenhet...

    SvaraRadera