torsdag 17 juli 2014

Nackdelen med framgångsrik pacing

Pacing är ju den där metoden för oss med ME att strukturera sin vardag så att man inte gör av med sin begränsade energi utan istället både får lite saker gjorda och bygger upp en energireserv.
Funkar bra om man är diciplinerad och inte har de kognitiva problem (också känt som hål i huvet) som jag uppenbarligen lider av.

Idag har jag varit superduktig på pacing! Lyfte upp dammsugaren på övervåningen -vilade. Dammsög halva tv-rummet -vilade. Startade en tvättmaskin -vilade. Men så vid sjutiden på kvällen så tyckte jag att jag kände mig märkligt frisk och faktiskt nog hade varit det hela dagen. Inte konstigt, tänkte jag. Familjen är ju borta, så all den energi jag i vanliga fall hade lagt på dem har jag nu till övers för städning!
Ja, fortsatte jag, jag har ju inte haft någon sjukdomskänsla på hela dan! Jag brukar ju dessutom piggna till lite på kvällen, så det är väl bara att köra på nu då!
Sagt och gjort: jag vattnade rosorna -vilade. Vattnade gräset -vilade. Moppade sovrumsgolvet och när jag ändå höll på drog jag av tv-rumsgolvet också. Ungefär mitt på golvet slog influensan till: först armarna och benen, sen snabbt i hela kroppen. Ont i halsen, huvudvärk, sjukdomskänsla ... Rasade ner i soffan som ett litet värkande vrak.
Då först ringer det en klocka: den här känslan har jag haft hela dagen! Jag vaknade ju med halsont i morse, jag har ju paceat så noga hela dagen för att jag fick svettningar och blev matt! Hur kunde jag glömma det och få för mig att både bära vattenhinkar och moppa två rum?
Hur lär man sig att förstå sånt man inte kan få in i huvudet? När ska jag börja tro på att ME:n finns kvar även när jag inte känner den?
Nackdelen med framgångsrik pacing är helt klart att jag slutar fatta att den behövs, hur löser jag det?

1 kommentar:

  1. Känner så igen mig! Var finns den lilla delen av hjärnan som tar emot sådan information? Jag sliter ut mig och mår gräsligt om familjen inte håller koll på mig!
    Önskar man kunde hantera livet och ME.

    Kram/ Tekla

    SvaraRadera