tisdag 8 juli 2014

Rätt misslyckad


Jag skulle vilja vara friskare den här sommaren. Blev lite knäckt när jag fick höra att jag kanske snarare verkar sämre. Själv har jag tänkt att jag kommit tillbaka på ungefär samma nivå: jag kan läsa en del, orkar ta mig ner på stranden med barnen och ligga i skuggan. Orkar se till att de får mat. Orkar vara på bra humör. Hjälpligt.
 Men när jag nu har dippat lite (om det nu beror på att jag satt i grannarnas trädgård och firade dop i förrgår eller att bästa moster och jag satte två nät igår och fångade en aborre) så märker jag plötsligt hur skör jag är: genast har jag ont här och var, en envis lymfkörtel bråkar ända upp i örat och allt verkar plötsligt väldigt eländigt trots att det verkade bra igår och förmodligen kommer att verka bra i morgon igen.
Jag får för mig att det är ett misslyckande att inte kunna de saker som verkar omöjliga för mig. Allt från att gå ner i vikt till att åka och handla, rensa i rabatten, räkna ut hur jag ska kunna föra över bilder från en app till en annan eller åtminstone få ner den rena tvätten i byrålådorna. Som om det hängde på att hålla motivationen uppe. Som om jag borde skärpa mig. Som om hjärnan eller kroppen kunde stärkas av klander.
Och har jag uttryckt mitt behov av avlastning så skräms jag av att ha klagat, tänk om jag vältrar över både skuld och dödvikt på dem som inte orkar bära mer?
Vad händer då?

Jag vill något helt annat. Ha lite mod, ha lite kraft och framförallt förtröstan. Den är all världens väg idag kan jag säga,  förtröstan.

4 kommentarer:

  1. Skuld å sånt är onyttigt och onödigt. Men ibland kan man inte hjälpa det
    Och i vilket fall är imorgon en annan dag. <3

    SvaraRadera
  2. Oj så jag känner igen mig, Sara! I allt! Och kanske mest i detta att ha fått höra att jag verkar sjukare än tidigare år. Så har jag inte sett det själv, men kanske är det så (även om den så förgängliga sommaren just nu snäppor upp mitt mående en halv grad på skalan).
    Jag önskar dig både förtröstan och tillit till att andra behöver hjälpa dig för att du ska slippa nå sämre, inte av någon annan anledning. Kram

    SvaraRadera