måndag 21 juli 2014

Sjöjungfru minsann!

Igår badade jag! Premiärdopp!
Det var varmt förstås, solen brände och ingen vind här i lä. Och barnen var med, sonen med armpuffar hängde på min rygg en sväng och dottern med, mest på kul, för hon simmar rätt bra. Och det var ett sånt där toppenögonblick, eller tio minuter eller vad det kan ha varit. En kvart. Och dotter sa: - Du är precis som en ganska tjock sjöjungfru!
- En säl?, föreslog jag. Valross?
-Nej, en ganska tjock sjöjungfru!
Sen luktade vi nog lite säl i alla fall, för det var ganska mycket alger, som det ju blir nuförtiden så fort vattnet blir lite varmare. Önskar att jag hade fattat hur jag ska få över bilder från min nya mobil hit! Nu får ni bara tänka er illustrationen själva.
Idag känner jag mig bakfull. Oförtjänt åtminstone ur alkoholkonsumtionssynpunkt. Tung i kroppen, lite huvudvärk, mosig. Och håret luktar nog fortfarandelite säl. Det kanske bättrar sig fram på dan.

2 kommentarer:

  1. Hon kan inte ha menad ganska tjock sjöjungfru utan lagom tjock sjöjungfru.

    Min man är däremot en säl i vattnet. Jag blev förvånad på bröllopsresan, när jag för första gången såg honom i badvatten. Han har varit landslagsspelare i den helt okända sporten undervattensrugby och är van att simma i bassäng med fem meters djup. Tog dykcertifikat "med bakbenen händer". Så där på planen ser jag min mans huvud långt ut, och sen en säl som har Mikaels badbyxor på sig. Det är så vackert när folk är duktiga med sin kropp! Hälsar Fru Säl. Och grattis till doppet! Men kan ni inte hälla i lite klor mot algerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att fiskarna har nåt emot klor ...
      Vi har som en liten lagun i vår strand, kanske dryga halvmetern djup nu när det är högtryck, och igår var det ett stim med småabborrar som slunkit inn I vanliga fall är det bara spigg där, så vi var lite förvånade, men det var inget mot vad vi blev sen när vi såg vem som jagat in dem. Mitt i plaskpölen stod nämligen en gädda och lurpassade på dem. Sen var inga barn särskilt badsugna på ett tag!

      Radera