onsdag 27 augusti 2014

LP

Ni oinvigda tror kanske att jag pratar om mina gamla Scorpionsskivor? Nu i ME-svängen kanske tänker Lightning Process, som går ut på att betala en helsikes massa pengar, tänka sig frisk och om man misslyckas (vilket de flesta gör, långsiktigt) så får man skämmas för att man inte trodde tillräckligt djupt på det de sa.
Nä det jag tänkte på var lumbalpunktion, dvs ryggmärgsprov.  Visst kan man väl bli lam och lytt av sånt? Har fårr höra om me-kollegor som legat svårt medtagna i veckor. Hört om några det gick bra för också, men det är ju som med förlossningshistorier:det är de smaskiga detaljerna man minns.

Ja, så hör ni inget ifrån mig så vet ni att jag försmäktar i sviterna av morgondagens spruta.

6 kommentarer:

  1. Hej du fina! Jag har gjort ryggmärgsprov sju gånger. Hade för högt tryck i hjärnan och de mäter trycket med en LP. Då kunde de dessutom tappa ut lite vätska. Min neurolog var gammal och van att göra LP. Han sa att de sätter nålen så långt ner i ryggraden så att det inte finns någon risk för förlamning. Däremot fick jag vila i plant läge ca 2 timmar efteråt, för att undvika kronisk huvudvärk. Visst var det lite obehagligt men inte särskilt smärtsamt. Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är sånt jag behöver höra!
      Har vaknat två gånger efter otroligt stressiga mardrömmar där jag missar taxin, så uppenbarligen är det viktigare för mig att hålla tiden så ingen blir sur på mig än att jag ska bli stucken i ryggen. Så det ska nog gå bra.
      Kram!

      Radera
  2. Hoppas det gått bra för dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det har det! Gastroskopin var mycket värre, det är ju alltid bra att kunna sätta saker i perspektiv ... ;)

      Radera
  3. Skönt att höra att det gick bra! Gastroskopi förstår jag känns jobbigt, jag är väl en av få som inte tycker det är obehagligt, bara fascinerande... Kram❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucky you, eller är det en bisarr läggning du har? Själv var jag övertygad om att jag skulle dö allra minst! På ett otrevligt sätt, är bäst att tillägga ...

      Radera