söndag 14 september 2014

... och vips så tror jag varken på vetenskapen eller mig själv!

Var hos en läkare som jag blivit remitterad till för att få hjälp med intyg. Var dit i somras och tog prover och nu på återbesök. (Alla prover UA utom sköldkörtel och B12 trots att jag tar tre B12-sprutor i veckan.)
Jag sa att jag framför allt har ett jätteproblem med att varken arbetsförmedlingen eller fk vill göra arbetsförmågeutredning och jag därför sitter i moment 22 och nu ska överklaga, som jag berättade härom dagen.
 
Han var inne på att om jag bara åker på den och den behandlingen så kanske jag skulle kunna jobba lite sen. Ja, eller kanske redan nu? Telefonjobb hemifrån soffan så jag kan ligga ner. För jag vill väl jobba?
Så han skrev ut den ena EU-remissen efter den andra för att jag ska kunna åka på massage i Polen, provtagning på Åland, sjukgymnastik och aktivering i England, syrgastank i Skottland ... you name it.
 
Jag försökte förklara att jag vill få tag på ett multimodalt team. En arbetsterapeut som kan göra tester. Var finns sånt?
 
Han pratade snabbt, växlade mellan tre olika datorer och två smartphones för att hitta alternativbehandlingar som kostar från tio- till hundratusen kronor, samtidigt som han letade efter hur man skrev ut recept ex tempore digitalt och jag förstod aldrig om han skrev ut någon medicin, hur den i så fall ska tas eller om han bara försökte få mig att åka utomlands alternativt lägga in mig en vecka i Waxholm på nån klinik, oklart syfte.
  
Jag försökte åter igen bryta in och säga att jag behöver ett sjukskrivningsintyg från första oktober och andra intyg eftersom jag ska till förvaltningsrätten.
 
Han "svarade" att från första oktober har jag rätt till förhandsbesked om betalning för utlandsrehabilitering och läkarvård inom EU. Och samtidigt fyllde han i papper om att jag har kronisk trötthet. Jag blev mer och mer förvirrad, så när han frågade om vilka mina mest handikappande symtom kunde jag inte svara på det, åtminstone inte tillräckligt snabbt innan han började leta fler konstiga behandlingar.
 
Det märkliga är att efter besöket så vet jag inte vad jag ska tro om någonting! Tror knappt på mina diagnoser från Gottfries och Gotahälsan, vad ska man med Kanadakriterierna till om polsk massage hjälper? Och jag kanske har arbetsförmåga och bara vill vara lyxhustru? När han skämtade om det sa jag nej, men nu undrar jag om jag kanske har varit rädd för att aktivera mig hela tiden och slösat bort tre år av mitt liv. För jag behöver verkligen fysisk aktivering, det var han klar över och jag försökte inte ens nämna PEM/PENE för jag hade lovat min terapeut att ligga lågt och inte verka så jäkla påläst så han inte skulle känna sig provocerad. Men nu undrar jag om PEM/PENE egentligen finns, om jag är rätt diagnosticerad, om jag är dumsnål som inte andas skotskt syre för 40 000:-,  om jag bara inbillat mig allt som hänt de senaste tre åren. Hur jäkla jagsvag är jag, liksom? Jag till och med ifrågasätter mig och anklagar mig för saker som han inte sa!
 
Kom ut efter en halvtimme och kände mig både manglad och centrifugerad. Och känslan sitter i. Och hela tiden ekar frågan: Du vill väl jobba?

6 kommentarer:

  1. Nä alltså, vilken stövel!! Fy va skönt för honom att kunna remittera runt folk till behandlingar för tusentals kronor som han slipper betala själv. Det här tog nog priset på vad jag hört om läkare.
    Kram❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, han förnekade inte ME och han sa inte att jag var inbillningssjuk. Och han skrattade gott när jag berättade att psykologen på DS förordar amygdalaträning, för självklart behöver en ME-mottagning vara somatiskt inriktad. Kanske därför jag liksom inte fattar ett jota. Kan ha att göra med att min hjärna har sagt upp sig, helt enkelt!

      Radera
  2. Hej! Det här är anja. Jag har glömt vad jag hade tänkt skriva, så nu mjölkar jag bara. Kanske kommer på det? Nehej. Men det var kanske nåt som hade med inlägget att göra (se så logisk jag är) men nej.

    Ja men då kör vi som vanligt då. Peka med hela handen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemän! Ord och inga visor!

      Radera
  3. Men hjälp! Jag vet inte heller vad jag skulle skriva. Jag är så mycket lyxhustru att jag tappar både intellekt och ord. Vad var det här för snubbe? :-/
    Och hur får jag bort gillapluset jag råkade få till på det här inlägget. Ja, jag gillar ju att du skriver men inte myskodoktorer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvirringen verkar smittsam! ;-)

      Radera