tisdag 9 september 2014

Om katter och möss och deras vistelseorter

Jag tycker att katter ska ligga och spinna i soffan eller möjligtvis fotänden av sängen. Och jag tycker att möss ska hålla till i skogen. Om katter skulle vilja följa sin instinkt att gå ut och jaga om natten så är det ok med mig, men har de valt det så får de stå sitt kast. Inget velande in och ut och de ska inte ha tillträde till några fotändar förrän de tvättat sig. Och framför allt ska mössen inte ha tillträde till några fotändar eller egentligen mänskliga utrymmen alls.
 
Där tycker vi olika, katten, maken och jag. Katten tycker att möss är till för att hämtas. Företrädesvis till sovrummet. Maken tycker att katter är till för att vara snäll mot, alla borde ha rätt att gå vart de vill, när de vill. I synnerhet katter. Jag har förgäves försökt lägga in veto, men får inget medhåll alls, vare sig från katterna eller maken. Så vanligtvis vägrar jag delta i nattliga musjakter, och maken har accepterat att det är han som får gå upp och fånga de möss som springer och piper under sängen här om nätterna. Fast i natt när musen gömde sig i ett veck i gardinen och dessutom kissade på min turkosa linnelöpare som ligger på byrån var jag tvungen att hjälpa till. Och funderade på att helt sonika gömma nyckeln till källardörren så de inte kommer in i resten av huset. Både maken och katterna kan få välja vilken sida av dörren de vill befinna sig på. Inte mycket till maktmedel när ingen bryr sig. Om jag inte glömmer bort var jag lagt den, som jag gjorde med garderobsnyckeln. Fast då var ingen i garderoben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar