tisdag 2 september 2014

personröstningstips ur ME-perspektiv

Ni vet ju säkert redan på ett ingefär vilka partier nu gillar och vad som är viktigt för er ideologiskt sett. Nu börjar det bli tid att bestämma sig för vem man vill rösta på, så jag funderade lite på hur mycket jag ska ta ställning här på bloggen. Och eftersom det är min blogg och mitt utrymme i etern så har jag bestämt mig för att bekänna färg: jag är en blågrön velpotta! Eller kanske mer grön än blå, så teal är min färg!

Ur ME-perspektiv är det inte lättare:

KD har en landstingsledamot som jobbat som sjutton för att få till en biomedicinskt inriktad mottagning i Stockholms län. Men jag har hört att han går i pension, så då vet jag inte vem som är ett kryssbart alternativ. http://stockholm.kristdemokraterna.se/amnen/me-cfs/

M tycker framför allt att politiker inte ska toppstyra sånt som inriktningen på en ME-klinik, utan att vården ska lösa det hela. Det gick ju fint med Danderyd, host, harkel ... På riksdagsplanet finns Finn Bengtsson och nån till, men jag har inte sett någon profilera sig i ME-frågan i landstinget.
Jag skrev förrestenett långt brev till socialförsäkringsministern och fick ett ännu längre och mycket intressant svar som jag hade tänkt lägga ut här, men klantigt nog tror jag att jag har raderat det! (men vad gäller sjukförsäkringssystemet så skulle jag nog inte ha så mycket att klaga på om bara försäkringskassan följde reglerna. Det som gör att folk faller ur alla trygghetssystem verkar vara mestadels att FK, AF och a-kassa inte följer de regler de ska!)

Fp har en grand old lady: Barbro Westerholm, som verkligen engagerat sig för ME-patienter och för att lösa vårdfrågan både lokalt och nationellt. (Ihop med läkarkollegan Sven Britton (S), så vill ni rösta rött är han mitt bästa tips, eller på landstingsnivå Håkan Jörnehed, V)

Sen har vi min favorit: Miljöpartiets Michael Silvestri i Stockholms läns landsting. Han åker på ME-konferens hellre än att vara hemma och fira sin egen femtioårsdag! http://pestosilvestri.blogspot.se/search/label/ME%2FCFS

För och nackdelar med allt:
Titta också gärna i arkivet här för (rubriken Politik) att uppdatera dig på de svar jag fick när jag skrev till partierna! Exempelvis kan det ju vara intressant att Vänsterpartiet vill kommunalisera vården, vilket förmodligen ytterligare försämrar för ME-patienter ute i landet, Fi! har inte tänkt så långt och de flesta borgerliga vill förstatliga vården. Det skulle betyda att inget landsting skulle komma och säga att de väljer att inte behandla ME, så ni i till exempel Dalarna skulle ha samma rätt till diagnos och vård som ni i Västra Götaland. Å andra sidan har Alliansen nyligen diskuterat att starta ett center för alla möjliga sorters trötthetssyndrom, där ME skulle ingå. Vet inte hur det blir med det, men det skrämmer mig rejält!
I RMEs utfrågning vill S inte riktigt ta ställning för biomedicinsk inriktning utan håller öppet för psykspåret, om jag tolkar det hela rätt. Läskigt det med!

För en mera objektiv och heltäckande bild länkar jag igen till RME Stockholms sammanställning.
http://rme.nu/sites/rme.nu/files/landstingsvalet-2014.pdf


Ja, och slutligen vill jag bara tillägga att det finns viktigare frågor i valet än om 40 000 ME-sjuka ska få vård. Tro't eller ej! Till exempel vill Svenskarnas Parti att min man och mina barn ska utvisas. Rösta inte på dem är ni snälla!

3 kommentarer:

  1. intressant :) men rött är det enda alternativet som leder till att alla hinner bli lyssnade på i sjukvården. skulle göra mycket gott för oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycker lite olika där helt enkelt.
      Det var inte som att det visades någon stor politisk vilja när det var röd regering och inte heller i de landsting som är röda nu, så i mångt och mycket tror jag att det handlar om att det finns goda och driftiga personer i alla läger. Och att förhoppningsvis har tiden kommit ikapp ME nu så att det finns en politisk vilja på flera håll.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera