måndag 6 oktober 2014

ME-hjärna

Hittade en rejäl vad hetere i frysen (sånt där kött som man gör grytor och kalops och sånt av) som börjat bli frystorkad i kanterna så jag bestämde mig för att den måste tillagas bums. Bestämde mig för att göra såndär som de gör i Tjeckien och Ungern. Vad den nu heter, med paprika och öl ...
Tinade köttet lite i micron för att kunna karva bort det frysskadade, för det är verkligen inte gott. Skar loss det som var så pass tinat att kniven kom igenom och ställde in den sista klumpen på ett par minuters upptining igen. Kokade grytan efter konstens alla regler. Visst ja, gulasch heter det!
 
Blev verkligen överraskad när jag hittade köttet i micron klockan nio på kvällen, när jag (som tur var) skulle snabbtina lite glass så skeden kom ner.
När jag tidigare öste upp gulaschen i påsar för att frysa in färdiga middagar tyckte jag att det var märkligt att
1) det var så otroligt mycket lök i förhållande till kött
2) det bara blev tre middagar av nästan tre kilo kött, jag hade ju räknat med minst det dubbla!
Drog dock inga som helst slutsatser av det. För det gör man ju inte med den här sortens hjärna som jag begåvats med.  Förrän jag hittade nästan två kilo rått kött i micron då.

2 kommentarer:

  1. Den där micron är förrädisk, gömmer saker som man behöver och trollar bort minnet man en gång hade ;) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är de där onaturliga microvågorna, jag skyller på dem! Funderar på om jag blir frisk ifall jag slänger ut helvetesmaskinen ...?

      Radera