torsdag 30 oktober 2014

Perrin- och kraniosakralterapi:ovetenskapliga saker händer i kroppen!

På wiki står det att KST räknas som kvacksalveri. På pubmed finns vissa studier som säger att det har effekt och vissa som säger att det har tillfällig effekt och vissa som säger att det inte har effekt. Perrintekniken finns inte ens omnämnd i några medicinska studier på pubmed vad jag har kunnat hitta. Däremot en publicerad hypotetisk modell. Bara för att ringa in vilket härad vi rör oss i. Inte mycket evidens att vila på.
 
Så till min ytterst subjektiva upplevelse:
Jag har ju gått hos en tjej som är kinesiolog och näringsterapeut och det är ju nåt som jag absolut inte kan rationellt förklara eller ens börja att förstå. Nu var jag till en annan, som dessutom kan lite perrin och väldigt mycket KST. Och det var en helt magisk upplevelse! Hon testade lite hit och dit och drog lite milt här, tryckte lite försiktigt där och lade händerna här eller där. Och beroende på var hon höll så hände olika saker, eller snarare så svarade kroppen olika. Vid ett tillfälle fick jag typ konvulsioner i hela bålen, vid ett annat helt löjligt ont i en av det som Perrin kallar perrinpunkter, (om jag har fattat det rätt handlar det om en punkt där lymfsystemet på nåt sätt går samman), fast där är jag alltid väldigt öm. Och känslan när hon gjorde KST på huvudet var att jag blev yr och kände mig lätt hög på samma sätt som när jag fick morfinsprutor för några år sen. Tråkigt nog gick det fort över!
 
Efteråt, när jag stapplade hemåt, hackade jag tänder som en galning och tänkte att nu lär jag ju krascha så det sjunger om det, men faktiskt, peppar peppar, så är det inte så himla mycket värre än vanligt. Den här texten har iofs tagit mig två och en halv timme att få ihop, så rask är jag inte. Och jag är törstig, men orkar inte hämta vatten. Och jag får inte upp ögonen riktigt, men vem behöver hålla på och titta en massa? Bättre att vila en stund!
 
 
 
Perrintekniken som teoretisk modell:  http://www.jaoa.osteopathic.org/content/107/6/218.long
 
Om nån hittar fler studier eller kanske lite vetenskapliga artiklar, så länka gärna!

5 kommentarer:

  1. Hoppas det fortsätter fungera! Jag var själv på en KST-behandling och kände verkligen ingenting, varken under eller efter. Men olika passar ju för olika, så jag håller tummarna hårt för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag fortsätter med Perrinövningarna och varje gång jag gjort dem så tar det nån timme och sen har jag ömma lymfkörtlar, så nån effekt har det! Fast tyvärr ingen morfinkänsla. Fasen, har fått morfin två gånger i mitt liv och känner mig ändå som värsta knarkaren, det var så toppen! Får bli KST-junkie instället!

      Radera
  2. Hur går det med behandlingen, känner du dig bättre än innan?
    Jag var på lymfterapi i vanliga sjukvården igår och kraschade helt några timmar efter det. Frågan är då om jag ska fortsätta (eftersom något hände) eller låta bli (eftersom jag mådde dåligt). Har du blivit sämre och sen bättre av lymfmassagen, och i så fall efter hur lång tid?
    /Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag blev sämre o sen bättre. Eller inte vet jag, det kan vara naturliga svängningar och så tror jag att det är en förbättring. Jag gör lymfmassagen i princip varje dag och har ökat på den från fem strykningar till kanske 20 och reaktionen nu är mindre än den var i början på fem. Har haft ett par hyfsat bra dagar och flera tillfällen när jag känt mig mindre sjuk, och det brukar man ju ha med ME, men jag har inte haft det på länge, men nu senaste veckorna har det hänt flera gånger.
      Jag har också gjort de varma/kalla omslagen och vridningarna som ingår i Perrin, och det har nästan helt fått bort min onda nackkota. Är försiktigt entusiastisk!

      Kanske kan du gå långsammare fram med lymfterapin? Vad skulle hända om du fick kanske halva eller en fjärdedel av behandlingen? Och hur mycket var det resan till och från som sänkte dig, kanske kan du börja med egenbehandling hemma?
      Kram S

      Radera
    2. Tack för snabbt svar! Ja, jag har också funderat på om det var resan, eller att dottern hostat på natten, eller.... :)
      Men i alla fall, det kanske var för häftig start, men jag hade liksom aldrig tänkt att det skulle hända nåt överhuvudtaget, så jag tänkte inte ens på det.
      Får se hur jag gör, jag blev så bra av akupunktur att jag kanske fortsätter med det i stället.

      Radera