fredag 21 november 2014

Förkylningar, fågelinfluensor och sarkasmövningar

Inte för det är någon större skillnad: vanliga förkylnings- eller influensasymtom hör ju till, men när jag dessutom blir smittad av dotterns förkylning så blir det liksom sju resor värre med alltihop. Ligger därför som ett litet kolli med feberrosor på kinderna och noll energi (till skillnad från min sprudlande vardagsenergi då, när jag ju orkar andas och gå på toa hej vilt!)
Och då var det ändå jag som så sent som i förrgår drabbades av två timmars inbillningsfriskhet, kände det som om livet återvänt och omedelbart började göra upp planer för att kanske kunna börja arbetsträna.  
 
Hann tänka tanken fullt ut: tänk om jag kunde få praktisera några timmar i en handelsträdgård (i min hjärna var det nog dessutom vår!) eller på ett litet café! Tänk om jag kunde ta upp skrivandet igen (ja, eller klara av att läsa innantill, det vore också kul!) och/eller ha tillräcklig kraft i armen för att gå en illustrationskurs?
Jag tog till och med fram ett av mina gamla påbörjade manus, men insåg snabbt att med samma koncentrationsförmåga som vilken som helst av våra hönor, är skrivande eller ens redigerande totalt överkurs. Ja och när jag kommit så långt behövde jag ändå sova middag och när jag vaknade var jag sjuk igen, så det blev inte mer med det.
 
Apropå hönor så har Jordbruksverket utmärkt sig som extra handlingskraftigt och påpassligt: ett fall av fågelinfluensa i Holland har föranlett storlarm. Alla fåglar i Sverige ska från och med nu hållas inomhus! Det finns ingenting som antyder att viruset finns i Sverige. Det finns heller ingenting som tyder på att det här viruset skulle kunna överföras till människor. Det är senhöst. Alla fågelsträck har lämnat landet, inte minsta dun lär komma hit på några månader. Men hönsen får inte gå ut i trädgården, jo för "Som djurägare har du ansvar inte bara för att dina fåglar hålls i en god djurmiljö utan även för att de skyddas mot sjukdomar." 
 
Samtidigt manar Folkhälsomyndigheten till lugn:"Trots stora utbrott av den aktuella fågelinfluensan hos fåglar i Sydkorea och Kina har inga människor smittats. Det finns inga tecken på att denna typ av fågelinfluensavirus kan smitta till människa. Detta i kombination med att det inte finns några påvisade utbrott i Sverige eller tecken på att smittan skulle finnas bland vilda fåglar i närområdet gör att Folkhälsomyndigheten bedömer att risken för att smittas i dagsläget är i det närmaste obefintlig.
 
Logik, någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar