torsdag 11 december 2014

Nu alltså nu är det fel på allt!

Kan ni tänka er nåt tråkigare än att hålla på och läsa om nån sjuk tant som inte slutar berätta om hur dåligt hon sover? Hoppa gärna över följande inlägg, för det handlar ändå mest om hur jag inte får sova, inte vill sova och att jag vill ha julskinka. Mer spännande blir det inte!

Dels igår, när jag tog mig en liten tretimmars powenap på förmiddan och maken ringde och väkte, (vilket jag var glad åt när jag väl hunnit morgna mig) och så ramlade jag i säng och sov som en lättväckt sten, mest störd av mina egna drömmar (har just höjt kdn-dosen med ytterligare 1mg och fasen vilken underhållning jag har på nätterna nu) men även sonens sparkar och nattbabbel och makens tillfälliga snarkepisoder gör att jag inte känner mig som en rosenknopp när jag vaknar, nej, jag vill inte kalla det vaknar, det är ett för aktivt verb, jag blir väckt på morgonen, väckt ur middagsvilan, och idag, när jag sov middag två gånger blev jag väckt tre gånger inklusive morgonväckningen. Ja. För att göra en lång och tämligen ointressant historia något mer åt det komprimerade hållet  så ska jag nu sluta gnälla på sömn jag blir störd i. Förutom att sova och äta knäckemackor med honung för att känna mig lite piggare, och det funkade inte, kan jag tillägga, så hade jag bespetsat mig på en skinkmacka och kanske en lättöl på sonens luciafirande, som vi betalat 150:- för, men det fanns bara en liten bredd macka till klasbarnen, ingen till vidhängande syskon och definitivt ingen till kringstapplande mammor. Vart våra pengar gick vet jag inte, men inte var det till nån julskinka åt mig inte!
Väl hemkommen var jag helt slut och kunde inte få upp värmen i fötterna och låg och hoppade till i soffan för att alla ljud gjorde ont, så nu har maken, säkert välvilligt på nåt vis, skickat upp mig i sängen. Men en dag när man redan sovit middag två gånger så kanske det inte är kul att gå och lägga sig igen. Kan man få ha lite kul här! Inte bara gå och sova för att man varit på skinkmackeutflykt utan skinkmackor och tagit knäcken på sig? Kan jag be att få några pigga dagar i julklapp, tack.
För när jag blir så här trött är det inte kul att behöva vila och dessutom blir det fel på allt! Och nu är jag hungrig igen, jag som skulle sova!
Och du som inte följde mitt råd i början får skylla dig själv. Det kan ha varit lite i överkant med tråkigt gnäll för en vanlig torsdag. So be it.

2 kommentarer:

  1. Kan inte låta bli att fnissa lite när jag läser, inte för att jag tycker din sömnbrist är rolig på något vis men för att du formulerar dig så härligt. Hoppas verkligen att du får några pigga dagar i julklapp. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, några pigga dagar till oss alla vore inte för mycket begärt!
      Nu har jag vaknat och känner mig förhållandevis utvilad. Undrar vad jag ska hitta på för att sabba det på bästa sätt? Bära in ved inför stormen Alexander kanske?

      Radera