torsdag 18 december 2014

Schrödingers katt, kommunistiska teorier och ME

Det blir så problematiskt om man vill ta en tankemodell och applicera den på ett annat sammanhang. Till exempel -och helt gripet ur luften- om man vill använda en viss diagnosticeringsmetod på en annan åkomma. Låt oss säga att Kalle har brutit foten. Då röntgar vi foten och ser benflisorna som farit omkring. Men om Kalle har ont i foten och till exempel har en mjukdelsskada så syns ju inte det särskilt bra på röntgen. Och vad gör läkaren då? Jo, säger: nu har vi uteslutit benbrott, men eftersom du fortfarande är svullen och har ont, samt just berättat för mig att du trampade snett när du spelade fotboll, så skulle jag säga att det är en stukning.
Enkelt, eller hur!
Det kommer liksom inte nån skeptisk FMR-läkare och säger "Nä, jag tror inte på stukningar -antingen är foten av eller så är den det inte och den här röntgenplåten visar att du är frisk och kan kicka boll bäst du vill." Det kommer heller ingen psykiater och säger att du har en somatiseringsstukning.  Man kan faktiskt somatisera så till den milda grad att vristerna svullnar. Ifall man tror på sånt är det den första lösningen på problemet.
Ja, och slutligen kommer ingen och tittar Kalle i halsen och konstaterar att ingen fot sitter där, så därför är det inte något sjukdomsrelaterat han lider av.  
När det gäller ME däremot går det däremot finfint att använda en felaktig diagnosticeringsmetod, konstatera att den inte visar något -ergo sjukdomstillstånd kan inte påvisas!
 
Jag vet inte om ni är bekanta med Schrödinger? Han hade nog ingen katt, men däremot var han kvantfysiker nån gång i tidernas begynnelse. Om jag minns rätt (vilket jag misstänker att jag inte gör)så var det så här: en katt (fiktiv) placeras i en låda tillsammans med en isotop som har 50% sannolikhet att sönderfalla inom en viss tidsperiod. Om den sönderfaller utlöses ett gift som dödar katten. (Det är därför det är så viktigt att katten är fiktiv, djurrättsrörelsen är inte att lajja med!) Är då katten levande eller död efter den timmen eller är den död först när du tittar i lådan?
Svaret är att enligt kvantfysikens sätt att se är katten är både levande och död efter den där timmen, men kanske statistiskt mer eller mindre död vid varje given tidpunkt och så funkar inte verkligheten. Alltså är det fel att överföra mikrokosmiska teorier på makrokosmos.
 
Jag hörde förresten en gång något som jag kan tänka mig är en anekdot:
Stalin ville implicera kommunistisk ideologi på skogsbruket. Tanken var att massan ska stötta individen och därför planterade man träden tätt så att vindarna inte skulle knäcka de späda stammarna. Men vartefter träden växte så blev det ju för trångt och näringsfattigt och träden dog, vilket kostade enorma summor. Och så bra går det när man har centralstyrda femårsplaner som inte tar hänsyn till vare sig vad man har framför sig eller tillgänglig kunskap.
 
Och det är fel att tro att bara för att man inte hittar något när man letar på sitt vanliga sätt så betyder det inte att det inte finns något att leta efter. Hur förklarar man det för dem som inte vill veta det?
 

3 kommentarer:

  1. Jag blir så sugen på det där med brevkorg igen. Eller bara lite anthrax i ett brev. Är inte feber mätbart förresten? Eller är du bara subfebril? Hur som helst är det upprörande och förfärligt och jag skickar alla skedar jag har. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet att storebror ser dig när du skriver så, va? Vissa ord plingar genast till i deras datorer. Så ifall det knackar på dörren idag när du sover som bäst ...

      Radera