fredag 6 februari 2015

I brist på bättre terminologi

Termen "krasch" har aldrig tilltalat mig. Den beskriver inte tydligt det tillstånd jag befinner mig i och yttrycket används även av utbrända eller deprimerade, fast (förmodar jag) med en annan innebörd. Orkar inte utveckla.
Hur som helst så skulle jag ju kunna hävda att jag ligger här och lider av PEM/PENE, men jag saknar ett mer vardagligt uttryck. Helst ska det ringa in den enorma fatigue som gör det till en nästan övermänskilg ansträngning att ta mig de tre metrarna från soffan till toaletten. Och fånga upp hur tungt det är att andas. Och hur inget annat händer på hela dagen utom varierande grad av obekvämheter som att frysa under tjocka täcken, vara törstig men inte orka gå och hämta dricka, olika typer av värk eller hjärtklappning. Det finns inget spår av den dramatik som ordet "krasch" signalerar. Det är ett kontinuum av olägenhet och total utmattning. Kan vi hitta ett ord för det?  
 
Det är inte så här!

Det är så här!

4 kommentarer:

  1. Säg till om du kommer på något bättre ord för krasch som verkligen beskriver vår verkligehet <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får slå våra ME-hjärnor ihop, alles zusammen!

      Radera
  2. Instämmer helt. Innan jag visste att jag hade ME kraschade jag mer bokstavligt. Push and Crash-liv. Nu är det något helt annat. Från trög snigelfart till snigel som är ännu ynkligare.
    Jag skulle önska att det fanns ett ord som betydde sjukdomskänsla men lät mindre som känsla och mer som fakta. Mina försämringar innebär alltid att jag känner mig mer sjuk. Kanske "influensalisk". En infernalisk influensafeeling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir mer golvad än kraschad, mer mosad, mer stillad, mer sniglad och definitivt mer ynklig. Kanske mer influensalisk, men det är så länge sedan jag hade nån friskhetskänsla att jag inte vet vad jag jämför med längre. På engelska tror jag man använder ordet "flare".
      Jag skulle vilja ha ett ord som fångar in både måendet och att det beror på överansträngning eller överstimulans. Vi får suga lite på den här!

      Radera