söndag 29 mars 2015

Den underliga läsförståelsen

Jag läser ju inte böcker längre, men gärna tidningsartiklar och saker på nätet där det är korta rader och tydliga och korta stycken. Och då tycker jag i allmänhet att jag får en klar bild av det jag läser. Men jag börjar undra om det inte beror på att min hjärna fyller i luckorna och gissar hej vilt. Åtminstone verkar jag inte fatta saker på samma sätt som Maken.
Som härom morgonen när vi läste i DN att en bro håller på att byggas till Kvarnholmen och att otroligt stor publiktillströmning väntas, så det kan bli trängsel under byggtiden. Och bygget förväntas bli färdigt till nyår eller så.
Ja, det var vad jag läste. Och skrattade lite åt att de tror att folk inte har nåt bättre för sig än att trängas vid brobyggen i nio månader. Medan Maken påpekade att trängseln förväntades äga rum ett speciellt datum då ett gigantiskt broelement ska lyftas på plats, inte dagligen i nio månader. Hur han nu kunde veta det ...? Kanske för att det stod i artikeln, antydde han. Så jag skummade igenom artikeln ett par gånger till, men såg inget om det. Inte förrän han satte fingret på raden och visade.
 
Så fungerar det ofta (inte) när jag läser något. Jag tror att jag har fattat, men det visar sig att min bild skiljer sig rätt markant från andras eller från vad avsändaren avsett. Och jag känner mig så korkad. Eller handikappad, då. Så jag skrattar och säger nåt om ME-hjärnor. Och visst går det att skratta bort det, för läsförmåga är ju inte livsavgörande. Inte nu längre.

6 kommentarer:

  1. Känner igen det där, dessutom så verkar min hjärna byta ut ord i texten till något den hellre vill att det ska stå :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. På det viset blir ju texterna interaktiva, det är ju JÄTTEBRA! ;-)

      Radera
  2. Hjärnorna må vara trötta, men flexibla är de åtminstone! Här var det stora åskådarskaror varje gång ett nytt broelement lyftes på plats på sundsvallsbron. Jag såg inte ett enda, men tog mig över i rullstol innan de släppte på trafiken. Världens längsta luciatåg. Mäktigt. Och så gav det världens längsta migränvecka. Så jag gör inte om det. Vilken tur att det inte ens går. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hinner nog få min rullstol lagom till bromonteringen, men kommer nog att prioritera nåt intressantare. Fika till exempel.

      Radera
  3. Precis samma här, och förstod hälften av det du skrev. Så jag kanske håller med om nåt annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte gott att veta! Och det gör sällan särskilt mycket eftersom man inte själv uppfattar att man missuppfattat.

      Radera