tisdag 17 mars 2015

Vad är tillräcklig vila?

Jag blir inte bättre så fort som jag önskar så jag undrar vad jag kan göra mer? Det finns säkert effektivare sätt att vila än att ömsom slötitta på tv, ömsom kvista in på fb.
Jag såg en ME-kollega som har absolut vila varannan timme och liggande aktivitet varannan. Det skulle kanske kunna vara något, men fy bubblan vad tråkigt det är!
Jag har dessutom kommit av mig med mindfulnessövningarna, mest för att jag har varit sur över att behöva dem och över hela försämringen för den delen.
 
Det jag har glatt mig åt de här dagarna har varit sånt som att sitta en stund i solen i min baden baden, dricka kaffe ihop med maken/moster, ligga bredvid när dottern gör matteläxan och lagt ett minimum av energi på matlagning. Om jag skippar solen kanske? Och fikat?
 
Och kanske se över vad jag tar för tillskott?

6 kommentarer:

  1. Är jättesvårt med rätt sorts vila. Det spelar ingen roll hur trött jag är jag är ändå för rastlös för att "bara" vila.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan jag hålla fokus på vila och andning i en minut är det en prestation! Det behövs något som avleder men inte kostar på Hur lyckas folk?

      Radera
  2. Ja, att det ska vara så svårt att göra ingenting. Rastlösheten rusar och meditation blir prestation. Men med sömnlös nackspärr blir huvudet så tomt att jag bara tittar framför mig stora delar av tiden. Hoppas den pejsingen hejdar katastrofPEM. Och så hoppas jag du hittar sätt att hämta dig. Utan att skippa fika. Tyst blundvila mitt i fikastunden brukar kunna öka mina marginaler. Men nu krävs större mirakel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nackspärr är verkligen vidrigt! Jag hade en förhållandevis lindrig släng av det hela förra veckan, men fick hjälp dels av kraniosakralbehandling, dels av Ipren och lymfmassage. Lider med dig!

      Radera
  3. En kvinna med ME låg i 3 månader och djupmediterade, hon blev frisk. Vila som är så tråkigt....men mkt vila gör faktiskt underverk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde en guidad meditation på typ en timme igår, men den innefattade djupandning så jag var helt slut och hade hjärtklappning efteråt. Det var det minst vederkvickande jag har gjort på länge! 😜

      Radera