måndag 4 maj 2015

Ansträngningsallergi

Det känns ju lite högaktuellt med allergier så här mitt i pollenexplosionen. Och allergi är ju grovt förenklat att kroppen reagerar på nåt som egentligen inte är farligt. Men reaktionen kan bli farlig. Lite som ME.
 
Jag har ju lite astma till exempel. Mest ansträngningsutlöst och förkylningsastma, men några veckor på våren väser och hostar jag lite värre än vanligt. Men ingen säger till mig som astmatiker att "Björkar är inte farliga, du får bara skärpa dig lite!" Och ingen säger till den som är allergisk mot getingstick att "Det är ett harmlöst gift, knappt nån dör av det och du känner nog efter lite för mycket."
Så jag undrar varför det skulle vara OK att säga åt en med ME att börja träna eller att se till att komma ut bland folk mer. Det är bara att bita ihop, försöka lite, sluta känna efter. Motion är ju nyttigt. Och sällskap med. Det finns det studier på. Och studier på motsatsen.
 
Men inte ens danska psykläkarmaffian med DårFink i spetsen skulle väl säga åt allergiker att gosa med hunden, för hundar är inte giftiga så din reaktion är en funktionell lidelse. Hundar är ju så bra för psyket, det finns det studier på. Och studier på motsatsen.
Vilken läkare skulle få jobba kvar på vårdcentralen efter såna råd? Vetenskapen finns där, varför är det OK att låta bli att ta den till sig?
Hälsosam picknickplats
Bildresultat för aerobics
Nyttigt
 
Bildresultat för puppy
Helt ofarliga
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar