måndag 11 maj 2015

Speed

Idag har jag en bra dag. Fast speedad. Och som vanligt är det ju svårt när rastlösheten kryper i kroppen och verksamhetslustan och solskenet hela tiden pockar på.
Så jag har:
  • Startat tvättmaskin, 3 minuter, sen vila (dock ej hängt tvätten)
  • Sått morötter och rödbetor och planterat ut squashplantor, 12 minuter, sen vila
  • Vattnat blommorna, 2 minuter, sen vila
  • Tömt marsvinsburen, 4 minuter, sen vila
  • Haft korrespondens med en byggfirma som ska fixa några saker åt oss, stressande
  • Ränsat ur en hängränna som var full av barr, 1,5 minut, sen vila.
Nu är jag så trött, så trött. Lätt värk i kroppen. Yrsel och febrig. Men jag tror jag slutade i tid. Sammanlagt 22,5 minuters aktivitet på 5 timmar, det måste ju räknas som bra pejsat.
Javisst ja, jag var ju på utvecklingssamtal i dotterns skola i morse, kanske var jag helt speedad efter det så det var därför jag inte kunde varva ner?
 
Vi med ME måste ju ständigt vara på vår vakt för minsta adrenalinkick (som vi får för att vi måste ta i så vi blir vindögda bara för att kunna genomföra de mest vardagliga saker). Och när vi väl kommit i gasen så är det en väldigt speciell känsla: lätt speedad, hjärtklappning, lite manisk och förvirrad. Och då är det falsk energi. Ja eller att vi liksom lånar energi från morgondagens ranson. Vilket får följder. Så det är viktigt att försöka förstå var energin kommer ifrån och om det är äkta energi eller adrenalin. Vilket ju i hög grad påverkar om och hur vi kan använda den.
 
När Maken är i närheten håller han i allmänhet ordning på mig (och otack är ofta världens lön, för jag brukar inte jubla när han säger pt mig att gå och lägga mig) men på dagarna är han ju inte hemma, så jag får försöka ta lite ansvar för det själv. 
Det var en sak jag aldrig behövde tänka på som frisk, den saken är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar