tisdag 2 juni 2015

Dilemman

Den här sjukdomen för med sig dilemman, precis som andra handikapp. Ska jag-ska jag inte. Kan jag-kan jag inte. Bör jag-bör jag inte. Och dessutom gör hjärntröttheten det svårare, för att inte säga näst intill omöjligt, att fatta beslut.
 
I flera år har vi pratat om att åka till Legoland. I år ska det bli av. Kul med ungarna, bo i stuga eller hotell, vattenland och allt vad det innebär. Men när frågan om ifall jag ska följa med kommer upp blir det så mycket mer att ta ställning till. Bara själva resandet känns oöverstigligt.
 
Det innebär antingen i runda slängar sjuttio mil i bil -enkel resa, en dag på tåg eller allt mellan två och åtta timmar med flyg (eftersom billigaste flygresorna kan gå via Oslo eller Hamburg till Danmark, hur idiotiskt, miljöovänligt och tidskrävande är inte det?).
 
Kan jag ha med mig rullstolen så jag kan lämna stugan? Kommer jag ens att orka lämna stugan efter en sån resa? Jag orkar ju inte sitta upp två timmar i sträck här hemma ens!
Att följa med på själva Legoland är ju tyvärr helt otänkbart, men förra sommaren när vi var i Eskilstuna så kunde jag ju vara med vid frukost och middag och till och med gå en liten sväng ut på den där lilla ön mitt i stan. Så det var ändå kul för både mig och familjen att jag var med.
 
Men så börjar jag med mina "Tänk om": Tänk om det är mer än hundra meter till resturang/butik, då kan jag inte gå dit själv. Tänk om det är fullknökat med barnfamiljer, då kan jag inte vara där alls. Självklart kommer det att vara fullknökat med barnfamiljer, det är ju Billund. Tänk om det inte är tyst i stugan utan lyhört, bullrigt, för varmt/för kallt/ingen tv/internet. Jag känner mig så pinsamt gnällig och kärringaktig redan innan jag börjat! Men att ligga och vara jättesjuk i en olämplig miljö är inte kul och om jag inte får tillräckligt med vila blir jag inte kul. Och jag riskerar att bli jättesjuk för flera veckor framåt. Sedan är frågan om jag ens får åka till Danmark, det krävs läkarintyg för sånt. En solsemester där jag får tillfälle till vila och rekreation, det går nog lättare att motivera.
 
Men om jag stannar hemma så kommer jag att sakna dem så förfärligt och vara bergsäker på att planet störtar och ...
 
Det är väl självklart att jag inte borde åka. Kan jag inte sitta eller gå eller knappt ens duscha så bör jag nog inte utsätta mig. Men det är så svårt att säga nej när jag så fruktansvärt gärna vill.

9 kommentarer:

  1. Jag tror inte att det är så svårt att få igenom en reda till Danmark för FK, du behöver ju få fylla på själen med energi också. Sedan om du bör eller inte bör kan nog bara du själv ta ställning till men jag brukar tycka att det är värt att må lite sämre ett tag för de där små guldkornen någon gång ibland. Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Velar ett tag till, mot bättre vetande.

      Radera
  2. Fy så svårt, önskar att du skulle kunna komma iväg. Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju som det är, det där med resandet. Du vill hit upp, jag vill dit ner (och några mil till), inte så lätt att avstå, men inte så lätt att genomföra heller. <3

      Radera
  3. Egentligen borde vi ligga i dunkla, tysta rum tills forskningen nått resultat eller mirakelläkning skett - men då förtvinar ju själen. Jag ska på en resa som verkligen skulle kunna leda till långvarig försämring. Men jag har bestämt mig. Ska göra det så ME-vänligt som möjligt, och bara att vara med får vara gott nog. Utifrån mina planeringar säger jag JA, ta rullstol med! Men nu blev jag nervös: behöva läkarintyg? Är det nya regler?
    Kram också!

    SvaraRadera
  4. Reglerna ser bättre ut än förut. Tidigare har jag behövt ansöka om tillstånd från FK för att flytta till en säng i Spanien - men nu verkar det inte behövas:

    Sjukskrivning under utlandsresa
    Man kan resa utomlands och behålla sin sjukpenning om resan inte hindrar tillfrisknandet eller förvärrar sjukdomen. Detta ska framgå av läkarintyget.

    Om man reser till ett EU/EES-land eller Schweiz behöver du inte göra något. Men om man åker till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz måste man ansöka innan resan för att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen.


    Och det där med läkarintyget fnissar jag nästan åt. Inget framgår ju tydligt av läkarintyg för ME-sjuka, eftersom doktorerna inte fattar sjukdomen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen vad bra att du kollade upp vad som gäller! Tack! Blir mer sugen än nånsin att resa nånstans!

      Radera
  5. Kan ni inte åka bil om inte tvåtimmarsflyg funkar? Två timmar på flyg är ok, åtta timmar är döden om man inte reser långt och kan ta business som då har liggsäten (finns inte inom Europa) För mig är det näst bästa bil, bättre än tåg. Lättare att styra nivån av stimuli. Fäller sätet bakåt (mer än vad tågsätet går att fälla). På med hörlurar och även ögonmask stora delar av resan. Ta alltid med rullstolen, den gör att man klarar sig mycket bättre ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se, helt enkelt.

      Radera