torsdag 10 september 2015

Ett kryptiskt brev

Det är ju gott och väl en månad sedan jag blev klassad som för sjuk för allt av Arbetsförmedlingen  och hade ett inte så upplyftande samtal med chefen för den lokala försäkringskassan, när hon sa att "Om du vill fortsätta hävda att du är sjuk trots att du får avslag på sjukpenning så kan ju inte vi hindra dig från att göra en ny sjukanmälan varje dag om du så vill!". Jag tog henne bara delvis på orden, för jag nöjde mig med en ny sjukanmälan. Sen har jag inte hört något.
Men igår kom ett kryptiskt brev där det stod att anledningen till att svaret dröjer är att de måste fastställa vilken sjukpenning jag har rätt till.
 
Jag tolkar det som att de, hux flux efter ett och ett halvt år, har ändrat sig och kommer att erkänna att jag faktiskt är sjuk. Lika hastigt som de bestämde sig för att jag var fullt frisk.
 
Första känslan är tvivel och oro: kommer de att hitta på ett nytt sätt att jävlas nu när de ska fastställa sjukpenning?
Sen lättnad: Oavsett vad jag får nu kan det korrigeras i förvaltningsrätten.
Slutligen kluvna känslor: Jag borde vara gladare och nöjdare, för nu har vi kanske en inkomst till, men jag vill att de ska bli uppläxade av domstolen för att de varit medvetet elaka i ett och ett halvt års tid, och jo, jag vet ju att de ärenden som ligger i pipen kommer att ge mig den tillfredsställelsen, men jag vill ändå ha en ursäkt och att de får en känga av något slag. Jag vill få säga "In your face, FK!" och känner mig aningens snuvad. Vilket ju är lågt, jag borde försöka se det positivt: om de från och med nu börjar göra rätt så behöver jag ju inte hålla på och överklaga flera år till!
 
Förmåga att ta det med ro att få ett brev om att nån fortsätter att jobba ett tag till med vad de redan jobbat med en månad: not so much.
 

5 kommentarer:

  1. Jag förstår dig, alla vill väl ha en ursäkt från den som behandlat en illa <3 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det kommer ju inte att hända, men det hade varit skönt.

      Radera
  2. När min mamma fick rätt i rätten sa hennes handledare bara: Vi kan ju inte TRO på folk...

    Fk står nu med på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä hur skulle det se ut om myndigheter, som skatteverket, trodde på vad folk säger, skriver under på heder och samvete och styrker med intyg? Va oops, är det brukligt?

      Radera
  3. När min mamma fick rätt i rätten sa hennes handledare bara: Vi kan ju inte TRO på folk...

    Fk står nu med på listan.

    SvaraRadera