fredag 4 september 2015

Stora Sköndal -så går det till!

Mottagningen ligger långt bortom ära och redlighet: Om man åker kommunalt får man först ta sig till Farsta, sedan ta bussen en bit och efter det gå drygt 700m -eller 1500 om man har otur. Sjukresetaxi är att rekommendera. Eller bil, om man är sån att man kör.

Mottagningen ligger på bottenplan och det är inga jättelånga korridorer. Tyvärr finns inget café i närheten, men väl en kaffeautomat och en maskin som säljer intesågoda delicatogrejer, men ta med småpengar ifall du blir hungrig. Det finns en restaurang på området, men enligt eniro var det över en kilometer att gå, så den föll bort för mig åtminstone.

När man anmält sig i luckan finns ett väntrum på mottagningen, (ca 50 hasande steg från ytterdörren) med liggvänliga soffor, det är väldigt bra. Om du är väldigt ljudkänslig så rekommenderar jag att ta med öronproppar, för akustiken är rätt jobbig och besöket tar ju en stund. Och i den första entrén är det bullrigt.
 
Sen blir man uppropad av en klok och vänlig läkare som lyssnar bra, som vet vad hon/han pratar om, som kan ME och som bryr sig om dig: du är i goda händer. Det är ändå en bra idé att ha med en anhörig eller vän, för det är så lätt att glömma både vad man vill säga och vad läkaren säger, plus att en anhörigs bild av problemet kompletterar bra. Rätt vad det är slår ju hjärndimman till.

På mottagningen finns också fysioterapeut, kurator och en alldeles galet trevlig sjuksköterska. Det är förresten henne du kommer till när du ringer mottagningen och det är hon som tar emot bunten av papper du fått hem för att fylla i och eventuellt blir det hon som sticker dig för att dra blod.  Vilka av de övriga man får bekanta sig med är säkert individuellt.
Och apropå bekantskaper: lite av det bästa med att komma hemifrån och gå på ME-mottagningen är faktiskt chansen att träffa ME-kollegor! Jag hade sån tur att jag träffade två, en före och en efter. Sånt blir man minsann glad av!
 
Bildresultat för stora sköndal me/cfs
Bilden är från reportaget i Stockholmdirekt, det var inte så att personalen stod ute på backen o väntade när jag kom.

 

3 kommentarer:

  1. Grattis till besöket! Hoppas det inte kostar för mycket i efterhand! Jag undrar lite om min remiss har tappats bort eftersom jag inte hört ett pip därifrån. Inte ens efter att ha mejlat. Tror min läkare behöver att jag får en landstingsansluten diagnos...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Märkligt att de verkar tro att en landstingsansluten läkare på något sätt skulle göra en mer opartisk bedömning. Tror de folk köper diagnoser eller?
      Hur som helst så tror jag att det stod på deras hemsida att de inte hanterar konfidentiella saker i mejl men välkomnar att man ringer.
      Lycka till!

      Radera
  2. Jag såg det nästa gång jag tittade på hemsidan, på en annan sida än där mejladressen fanns. Och nu vet du hur det gick. ;-)
    Köpta diagnoser, ja det är nog vad en del tror.

    SvaraRadera