fredag 30 oktober 2015

Är jag dum eller?

Det är ju höstlov och barnen är lediga. Vi har med gemensamma krafter tömt dotterns rum och målat väggarna. Ja, dvs, jag har mest instruerat och utnyttjat barnarbetarna -tills idag.
Och hur jag kunde tro att det skulle gå bra att kroppsarbeta och rolla väggar när jag för det första har drabbats av typ årets värsta förkylning och för det andra ju inte ens kunde stå upprätt i förrförrgår för att jag var så yr och kraschad, det ska jag förklara nu:
 
Det verkar som att förkylningen liksom fått mitt knasiga immunförsvar att glömma bort att driva ME-frågan i ett par dar. Jag har alltså varit sjuk på ett normalt sätt, men till exempel inte haft den speciella huvudvärken eller mjölksyran. Inga konstiga kramper och inga problem att gå uppför trappan. Märkligt, eller hur? Och eftersom det bara kändes som att jag var hederligt bonnförkyld så var det ju bara att köra på -i ett läge där de flesta friska (men bonnförkylda) skulle ha bäddat ner sig. Pratade med Syster Yster i tfn och hon påpekade att det nog inträffat förr att jag blivit inbillningsfrisk när jag varit förkyld. Och att det vore bra om jag tog det försiktigt så jag inte missar bästa mosters födelsedagsfirande på söndag.
Och ja, jag har pejsat och varvat aktivitet och vila, trots att försiktighet är för töntar. Men varit så förkyld att sömnen kanske blivit lite lidande. Och idag har jag alltså råkat målat en hel vägg när dottern faktiskt tröttnat brutalt. Svetten rann lite, det medges. Men musklerna fungerade. Jag ramlade inte av stegen och jag missade inte golvet när jag stod på det. Det gick att genomföra!
Men ungefär två timmar efter uträttat värv svullnade lymfkörtlarna upp och jag fick galet ont i halsen. Det brukar man inte få fem dagar in i en förkylning. Så gissningsvis hade jag inte blivit frisk ändå. Varken från det ena eller det andra. Nu fryser jag för mycket får att hålla på och skriva, så tjingeling, ni kan ju ha vadslagning ifall jag kommer att kunna ordna lite allhelgonafint här hemma i morrn eller om jag ligger tvärdäckad!

6 kommentarer:

  1. Ja, det är inte lätt att vara försiktig när man är så cool och otöntig som du! Jag säger dock ingenting om det där med att köra på. (Jag har i alla fall inte kraschat efter mina två vansinniga dagar, vilket ju tyder på att energin var riktig, inte inbillad. Var den kom ifrån skulle jag dock gärna vilja veta. Så man kan locka upp den fisken igen.) Jag har förresten aldrig upplevt att jag blev lite friskare av en förkylning. De åren jag fick förkylningar blev jag alltid dubbelt så sjuk, i typ tre veckor. Har du alltid haft det så, eller är det ldn? Vad blir det för sorts rum? Du kan väl ge mig en länk till din inredningsblogg.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är inte lätt att vara försiktig när man är så cool och otöntig som du! Jag säger dock ingenting om det där med att köra på. (Jag har i alla fall inte kraschat efter mina två vansinniga dagar, vilket ju tyder på att energin var riktig, inte inbillad. Var den kom ifrån skulle jag dock gärna vilja veta. Så man kan locka upp den fisken igen.) Jag har förresten aldrig upplevt att jag blev lite friskare av en förkylning. De åren jag fick förkylningar blev jag alltid dubbelt så sjuk, i typ tre veckor. Har du alltid haft det så, eller är det ldn? Vad blir det för sorts rum? Du kan väl ge mig en länk till din inredningsblogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cool och otöntig? Tack, av nån anledning är du den första som någonsin kallat mig det!

      Har väl ingen inredningsblogg heller! Inte ens på pinterest!
      Hur som helst är det vår pyttelilla jungfrukammare på 2,70x2,60 ca. Väggarna har numera kulören havsbris. Planen är att det ska byggas en loftsäng. Dottern vill gärna ha trädtema, så hennes snälla morfar har byggt en stege av två björkstammar. Sen ska vi in med hyllor, byrå och skrivbord i vitt (det är hennes gamla möbler) och nåt varmt och lurvigt på golvet. Funderar på om man skulle kunna fästa ytterligare ett träd, fast med lite grenstumpar kvar, på väggen att hänga saker på. Risken är väl att det möglar om man har för mkt färskt virke ...

      Radera
  3. Jag kan tipsa om en nära släkting till dig som har hemmet fullt av möbler av kvist, gren och trädstammar. Om ni smörar lite för hennes sambo kanske vi kan avvara lite.
    Hälsningar från syster yster

    Ps. Det är jag som är denna nära släkting

    Ps. Det är fint med grenlampor, tex som sänglampa

    Ps det var nåt mer men jag glömde vad d var men vi har också många små grenstumpsmagneter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man ha en grensänglampa i en loftsäng utan att sticka ut ögonen när man kryper omkring?
      Din sambo har ävensom en svägerska som älskar grenlampor.
      Ps. Jag är din sambos svägerska.

      Radera