torsdag 8 oktober 2015

Små projekt och stora

När det gror igen här hemma blir tankarna på ett nytt, lättskött (och varmare) boende allt angenämare, men när vår Rut har varit här och sanerat kan jag faktiskt tänka mig att bo kvar ett tag till. Eller. Så har det varit, men på sistone har det skick våra vardagsrumsmöbler befinner sig  i fått mig att, om inte vilja fly fältet, så åtminstone titta på löjligt mycket inredningsaffärer på nätet. Ny soffa. Nya plädar. Nytt, nytt. 
Men egentligen gillar jag verkligen vår howardmöbel och vardagsrumsbordet är både praktiskt och egentligen ganska snyggt -om inte alltsammans vore så slitet att de passerat "shabby" och snarare ser ut som nåt för soptippen.
 
Efter rätt mycket googlande har jag förstått att möbelöverdrag ska man absolut inte ge sig på att färga själv och efter ännu mer googlande har jag kommit fram till att vi får en helt ny soffa för samma pris som det skulle kosta att låta sy upp nya överdrag. Så vad göra? I ett par års tid har jag provat med att göra inget, men det har inte haft nån vidare effekt, så nu chansar jag istället på en tillfällig make over.
 
Maken har fått köpa hem textilfärg (sån där som man bara kör i tvättmaskin) och igår färgade jag överdraget till ena fåtöljen i en mörk, mörk kaffeton. Och det blev så himla snyggt! Det där med att inte färga själv var säkert påhittat av nån som ville bli anlitad och tjäna pengar på intet ont anande möbelöverdragsägare. Idag har jag, under omständligt pejsande, lagat två små hål på den andra fåtöljen (kattklös) och kommer förmodligen att kunna färga den i morgon. Och om jag sen lagar det stora klöset på soffan i övermorgon så borde allt att kunna vara klart till nästa vecka.
 
Hur jag ska göra med bordet har jag inte räknat ut än: det borde slipas, betsas och lackas, men det är jag inte människa att gå iland med. Kanske blir allt det andra så överväldigande snyggt att vi kan glömma bordet -vi hoppas på det, så är flytten avvärjd ett tag till!
 
Undrar om vi inte ska fixa ungarnas rum också, så kanske de vill sova där istället för i vår säng? 

Uppdatering: Efter att ha snörpt ihop två fem centimeter stora hål sov jag en timme och har mått skrutt resten av dan. Frossa, svettningar, ont i syarmen, ont i kroppen ... den här sjukdomen är inte rimlig!

2 kommentarer:

  1. Nej, den här sjukdomen är inte rimlig men jag tror att du kommer att få en himla snygg soffa när du är färdig men glöm inte pejsa för jösse namn. Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker att inte jobba mer än 10 min/h. Bortsett från när jag drabbas av jagskabara. Nu har jag till exempel råkat dels tråckla ett hål i 20 minuter, dels byta kläder och sminka mig eftersom det är fredag och allt, så nu är lymfkörtlarna igång igen!

      Radera