måndag 16 november 2015

Bättre och bättre dag för dag ...

När man är kraschad finns ju inte mycket val, det är bara att vänta ut det hela. Då har jag inga problem med att det är stökigt, att mathållningen blir knackig och att jag inte kan duscha. Det kan jag hantera och har lärt mig att inte prioritera just då. Men när jag blir lite bättre, då kan jag välja och då blir det mycket svårare. Till exempel om jag ska plocka undan och torka köksbänkarna eller göra nånting roligt. Jag mår inte bra av att ha det för stökigt, men av nån anledning blir det kaos i hela huset så fort jag drar igång nåt projekt och det finns inte en chans att jag ska kunna fixa båda. Och att hålla efter ungarna så att de städar annat än punktinsatser kräver också större ihärdighet än jag är beredd att kosta på. Så familjen får lov att leva i röran utom varannan onsdag när vår rut kommer och sanerar åt oss.
 
Det är så skönt när kraschen börjar släppa så man kan göra något litet utöver det absolut nödvändiga och bara ligga under en filt. Igår kunde jag till exempel såga av ett par reglar och ta en dusch. Förvisso inte i ett sträck och inte utan att lymfkörtlarna svullnade upp, men ändå. Fast hur kan man egentligen få blåsor på tungan av att såga lite, lite grann? Ont i rmen kan jag förstå, den är ju ändå inblandad, men tungan? Obegripligt!
Idag har jag startat en tvättmaskin och kommer förmodligen att både hänga tvätten (vi har en sån där hopfällbar ställning så jag behöver inte stå med armarna över huvudet, som tur är) och byta strö hos marsvinen.
Så fort det går att göra de här små sakerna så känns det otroligt lyxigt, som att livet med ME ändå går att leva ganska gott. Det svåra är bara att inte göra för mycket i rena glädjerycket. Det ska jag inte idag, för då blir det ju inget i morgon.
 
 

2 kommentarer:

  1. Visst är det otroligt svårt att besinna sig när man känner att man har lite mer ork än i kraschat tillstånd och tänk så lätt det är att köra slut på den lilla orken. Var rädd om dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner mig som en riktig daredevil och tänker åka o lämna prover på VC. Solen skiner! Ska bara sluta eftersvettas efter att ha hängt tvätten som jag inte tog hand om igår. Living on the edge!

      Radera