måndag 2 november 2015

Kalaskul!


Har jag skrutit ordentligt om min moster? Hon är en av de viktigaste, klokaste, närmaste och varmaste personerna i mitt liv, en sån jag kunnat komma till hur dumma grejor jag än gjort men också funnits närvarande i all lycka och glädje.
Dessutom har hon ju funnits här hela sjuktiden och har sett till att vara den sammanhållande och stöttande klippan för barnen, hon har hjälpt till i hushållet oräkneliga timmar och varit fikasällskap och moraliskt stöd i alla lägen.
Hur som helst så drog Kusin Vitamin och jag ihop ett litet gäng släktingar och bästisar för att fira Bästa Mosters födelsedag med ett restaurangbesök på Saltsjö Pir som ligger nere vid vattnet i Fisksätra. Och det var en sån trevlig restaurang och maten var god och det var så himla lyckat i all enkelhet!
Jag hade vilat extremt noga i två dagar för att kunna följa med och idag har jag sovit fram till lunch (med avbrott för att ge morgoninstruktioner från soffan till barnen som ju skulle till skolan).
Hur som helat så åt jag nån sorts carpaccio med syltade kantareller som jag nog helst hade hoppat över i retrospektiv, sen dovhjort med god sås och potatisgratäng och crème caramel som avslutning. Nu vill jag gå på restaurang och äta crème caramel varenda dag! Fast helst med mindre socker, undrar om det skulle funka? Och vad är egentligen skillnaden mellan flan, crème caramel, crème brulée  och brylépudding?


Nu satt vi ju inne, men till sommaren kommer vi att ha häng här, det slår jag vad om!


Vi satt vid bordet till vänster. Chesterfieldmöblerna vid brasan var toppen för såväl uttråkade barn med speltelefoner och ME-tröttingar. Edit: Maken påpekar att bordet är till höger. Kunde väl inte jag veta!
 


2 kommentarer:

  1. Jag håller med! Främst om vår fantastiska moster!
    Men också om carpaccion där jag valde att tugga och svälja så fort jag bara kunde, men den var faktiskt under all kritik. Men fint ställe!
    Systeryster

    SvaraRadera
  2. Tror att flan är spanska och brulépudding svenska, men samma rätt. Vet dock inte skillnad på cc och cb. Jag kanske kan smaka mig fram, det vore nåt.

    SvaraRadera