torsdag 21 januari 2016

Kutterspånspacing

Dagens projekt är att byta i marsvinsburen. Med pulskontroll. Så här:




1) Sätta på jackan o stövlar. Fick hostattack, 125 i puls, tar snabbt lite hostmediciner som jag glömt och sätter mig ner på kökspallen och försöker andas och få ner pulsen. Efter några minuter är den nere på 99.


2) Tar med påse och går till vedboden. Efter fyra steg är pulsen uppe i 104 (min gräns) så jag stannar, djupandas och går fyra steg till. Det är ca 25 steg till vedboden och ett litet motlut, så när jag kommer fram har jag ändå 115, det kan inte hjälpas. Lutar mig mot väggen och andas lugnt och djupt.


3) Vedboddörren har frusit fast och jag får ta i rejält för att få upp den. 110. Vilar lite.


4) Öser upp spån ur balen nr i min påse, det funkar bra: 103


5) Stänger, haspar och tar påsen (inte alls tung) och går fyra steg. 123 i puls. Lutar mig mod hönsgårdsnätet och andas, efter ett par minuter är jag nere på 115. Sätter mig på huk och lutar mig, men kommer inte ner lägre än 108 och det börjar bli kallt, så jag tar påsen och går in, ställer ifrån mig påsen, släpper jackan på golvet och lägger mig i soffan.

Efter nån minut är pulsen 87. Huvudvärk. (Undrar vad som händer med blodtrycket när jag gör sånt här?)

Utflykten tog en kvart. Om jag bara hade kört på i ett sträck hade jag kunnat gjort det på kanske fyra minuter. Och jag lyckades inte hålla ner pulsen trots att jag verkligen försökte. Så nu är frågan: Ska jag då låta bli att göra sånt, göra det så snabbt som möjligt eller göra allt i ultrarapid?


Uppdatering sex timmar senare: Okej, marsvinen dör nog inte om de inte får det rena spånet just idag. De är säkert tacksamma om det har fått stå inne och värmas upp ordentligt.

4 kommentarer:

  1. Ja du, pest eller kolera. Men jag tycker nog att jag mår bättre i långa loppet om jag lyckas hålla pulsen under gränsen, vilket i och för sig är snudd på omöjligt :-p

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig finns inget sätt att gå upp på övervåningen eller ut till vedboden utan att passera gränsen. Eller ta en dusch. Betyder det att jag egentligen håller på och gör saker som jag inte tål eller betyder det att jag kan göra dem om det går fortare än en minut eller fem minuter eller är tanken med pulspacing bara en konstruktion och är det i själva verket något annat jag borde tänka på?
      Får ta med mig frågorna till Stora Sköndal.

      Radera
  2. Marathon i sanning! Eller Tour de France. Som de sa i Forgotten Plague: "Det som händer med en elitcyklist på slutet av Tour de France händer med en ME/CFS-patient som tar en dusch." Eller går till vedboden.
    Hur var det nu, äter du nåt pulssänkande? Jag passerar fortfarande gränsen så fort jag klär på mig men har lite mer marginal än förut. Går jag riktigt långsamt upp för trappan eller till postlådan går det nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska få göra dygnsmätning här om nån vecka så ska vi se om det ska medicineras ner.

      Radera