fredag 1 april 2016

Att börja med AIP

Jag har börjat med AIP, AutoImmun Paleo sedan nästan två veckor.

Tanken bakom AIP är att autoimmuna sjukdomar som MS, Psoriasis, reumatoid artrit och sannolikt ME påverkas om vi äter en inflammationsdrivande kost. Nätet och media fylls just nu (och sedan ett par år) av folk som vittnar om att de blivit mer eller mindre symtomfria genom kostomläggning.
Det är en eliminationsdiet på ungefär samma sätt som många andra: man utesluter initialt väldigt mycket av vanlig mat och återinför sedan olika råvaror och testar hur man reagerar på dem.

Det här har jag dragit mig för i det längsta, måste jag erkänna. Det är ju så lite jag kan göra av det jag gillar: gå på promenad, jobba i trädgården, utflykter med ungarna, renovera möbler, sy och handarbeta, snickra, sylta och safta ... Ja, så att laga goda maträtter och dränka in dem i gräddsås är lite av sista utposten för mig, har jag inbillat mig. En liten fromage eller chokladmousse på fredagkvällen, en bit Gruyère och en skvätt vin - det har satt guldkant på tillvaron. Trodde jag.

För jag saknar det nästan inte alls! Är helt förvånad över hur gott jag tycker att det är.
Och det enda som jag inte riktigt fått kläm på är att byta ut mina standardrecept (som är LCHF) till AIP, men det får väl ta den tid det tar att tänka om.

Så förvänta er mycket tjat om AIP och en hoper av mina nya recept här på bloggen, för var är det bättre att processa nya tankegångar än i offentligheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar