måndag 11 april 2016

Nästan caesardressing

Jag tycker så himla mycket om caesarsallad. Framförallt baconet och dressingen och parmesanosten. Och just dressingen och parmesanen är inte AIP, tyvärr. Baconet är tveksamt eftersom det är en processad köttprodukt. Hur som helst så gjorde jag en nästan caesardressing och det funkar absolut som substitut. Den innehåller visserligen ägg och blir godare med lite fransk senap och worcestershiresås i (som innehåller socker och en hemlig kryddblandning, möjligen med peppar och soja i, fast man tar ju bara droppvis, så det beror på hur petnoga man är), så den är inte nybörjar-AIP, men något man kan tillåta sig efter ett tag :
WP_20160411_14_15_10_Pro.jpg
Mixa med mixerstaven:
1 äggula
(1 tsk dijonsenap, valfritt, lite worcestersås, valfritt)
3-4st sardellfiléer i olja
en liten vitlöksklyfta, pressad
1-2 krm salt
1 msk pressad citron
2 tsk ljus vinäger

Tillsätt sedan 1,5-2 dl olivolja (av en mild sort), först droppvis och sedan i en fin stråle medan du fortsätter att mixa. Om såsen blir för fast så tillsätter du lite kallt vatten under mixning tills du får rätt konsistens.

4 kommentarer:

  1. Caesarsmaken (gammal romare?) är fantastisk! Och du är fantastisk som följer en så strikt matlista. Heja till viktnedgången! Forsätter det på samma vis?
    Jag har en make som gått ner massa kilo och själv har jag karaktär som en femåring i en godisbutik. Börjar varje morgon med goda intentioner, och fortsätter för det mesta med annat gott när lunchen passerat. Jag tror jag får börja äta lunch senare.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr har viktnedgången stannat av (jag kallar det för paus, för givetvis kommer det att fortsätta?)
    Har du sett senaste filmen med Bitten Johansson apropå att börja varje dag med nya goda föresatser? http://www.kostdoktorn.se/en-dag-i-en-sockerberoendes-liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut paus nu! Bra och imponerande så du kämpar på!
      Jag har inte sett nåt med henne. Är en sån där störig person som inte tror på sockerberoende. Däremot tror jag på att sockersuget försvinner hos en del. Vi har en gottegris mindre i familjen sen de där goda kolhydraterna uteslöts på en tallrik.
      Men goda intentioner halva dagen gör att jag äter mindre och åtminstone blivit av med kilona som verkar ha berott på nya mediciner i kombo med gammalt frosseri.

      Radera
    2. Det är ju inte det sämsta!

      Radera