fredag 1 april 2016

Vad får man äta på AIP: lista

Det finns en massa listor på nätet över tillåten och inte tillåten mat på AIP. De säger lite olika beroende på vem som hittat på just det protokollet, men de stora dragen är:

Undvik: Alla mjölkprodukter, allt socker, alla fröer (både bland kryddor som tex peppar eller kummin och vanliga fröer som solrosfrö, pumpafrö), nattskatteväxter, alla sädesslag och ris, alla nötter, alla bönor och ärtor som man brukar köpa torkade eller på burk (tex röda/vita/svarta bönor, sojabönor, kikärter), allt som har E-nummer, choklad/kakao, alkohol, värktabletter som Ipren och Alvedon,

Tillåtet:

Kött
Ät: 
  • Kött från alla djur, men inte för mkt kyckling eftersom de föds upp på en Omega 6-rik kost. Välj om möjligt gräsbeteskött eller ekologiskt.
  • Fisk, helst vildfångad
  • Inälvsmat
  • Benbuljong, centralt inom AIP (alternativt tillsätt gelatin -helst av nötkreatur i maten om du inte kan koka buljong av nån anledning)
Undvik: 
  • Ägg 
  • Processat kött o fisk, som korv och leverpastej som har E-nummer 
 Grönsaker
Ät:
  • Gröna blad, kål, broccoli, spenat osv
  • Haricots verts, sockerärter
  • Gurka, squash, pumpa osv
  • Rotsaker som morot, lök, palsternacka, sötpotatis, rödbetor osv 
  • Svamp
  • Bär (utom gojibär)
  • Måttligt med frukt, torkad frukt (men försök hålla fruktosintaget nere, ett russin innehåller lika mycket socker som en vindruva ...)
Undvik:
  • Nattskatteväxter: tomat, paprika, potatis, chili, aubergine, gojibär ...

Fetter:
Ät:
  •  Olivolja, avocadoolja, ghee (enligt somliga så ska även ghee uteslutas initialt), flott, ister, kokosfett (inte de processade silverpaketen)
Undvik:
  • Smör, margarin, vegetabiliska oljor
Kryddor och smakförhöjare, övrigt
Ät:
  • Örtkryddor
  • Pepparrot, vitlök
  • kokosnöt, kokosmjölk
  • surkål, mjölksyrade grönsaker 
  • lite honung eller lönnsirap någon gång 
Undvik: 
  • Chilikryddor, paprikakryddor som är nattskatteväxter, spiskummin, peppar, fänkål etc som är malda fröer   
Drick
  • Te, örtte, grönt te, vatten, bubbelvatten (kanske med lite frukt i?) 
Undvik
  • alkohol , kaffe (olika sidor säger olika), juice (lätt att få i sig för mycket fruktsocker)

3 kommentarer:

  1. Jag imponeras av att du fixar det! Och alla andra som lyckas lägga om till strikta dieter. Eftersom jag tycker det verkar så extremjobbigt så är det lätt att tänka sånt som att "hur vet det att det är just maten som har orsakat förbättringen".
    Men jag hejar på dig, och hoppas att du blir frisk av ansträngningen och jag utan.

    Förresten. Nattskatteväxter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så svårt med en strikt diet när man går på toa en gång om dagen istället för 10-20gånger om dagen. Dessutom har jag aldrig ätit så här gott! Socker lär man sig att vara utan. Jobbigt i början dock

      Radera
  2. Nattskatteväxter = potatis, tomat, physalis, aubergine, paprika etc.

    Hoppas också att du ska bli frisk utan. Gärna jag med, för så himla kul är det inte. Jag tyckte också att det verkade extremjobbigt, faktiskt så extremjobbigt att jag skjutit på det i tre år sedan jag började läsa om det. Men nu när jag hållit på i två veckor och har gått ner 4,5 kg så känns det mer uppgaskande.

    SvaraRadera