fredag 27 maj 2016

Dumma diskrepanser

Jag håller på och plöjer en serie på SVT play med några danskar som upcyklar saker. Renoverar och bygger om gamla möbler och samlar skrot. Det finns en liknande amerikansk serie på någon kanal också. Och det är så sorgligt, för sånt är jag faktiskt riktigt bra på.Både fixandet och att samla bra-att-ha-saker, fråga maken!
Om jag har fungerande armar, vill säga, och det har jag inte. För att kunna skriva det här måste jag palla upp underarmarna så jag inte får för mycket mjölksyra, det är den nivån vi snackar om här.

Men lusten att göra är det inget fel på, så här kommer en lista på vad jag skulle sätta igång med bums om jag kunde:

  • Städa i ordning i vår snickarbod så att jag kunde ha verkstad där.
  • Slipa och måla vår buffé/skänk i samma färg som stolarna och bordet (Allihop är från början mörkbruna hårdlackade 40-talsmöbler, men stolarna och bordet målade jag i en linoljefärg som är samma kulör som kakelugnen - lite grå-beige-vit. Innan jag blev sjuk. Och det skulle vara så fint om skåpet fick höra ihop med dem.)
  • Sy nya överdrag till soffan och fåtöljerna. Det är pinsamt mycket hål på de gamla.
  • Måla nånting kul med alla de fina pigmenten (Kilovis!) jag fick av bästa G när hon städade ur sin konstnärsmammas ateljé.
  • Limma ihop och laga byrån vi har efter makens mormor. Vi förvarar dukar och kökshanddukar i den, men den ramlar isär lite varje gång vi öppnar lådorna.
  • Måla om köpmansdisken vi har i köket på ön,
  • Göra roliga taklampor till barnens rum. Till dottern kunde det bli ett moln och till sonen kanse nåt minecraft- eller legoaktigt.
Det kunde ju räcka för ett par dar.

http://www.svtplay.se/video/8361840/gammalt-nytt-och-bytt/gammalt-nytt-och-bytt-svt

2 kommentarer:

  1. Så typiskt att armarna ska bråka så när man vill fixa massor. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Jag skulle kunna acceptera rullstol och grejer om jag bara fick fixa saker med händerna. Och gärna hjärnan.
      Kram!

      Radera