fredag 20 maj 2016

Förnekelse? Jag? Förneka? Nääääää!

Jag funderar på olika typer av förnekelse.
Det finns checklistor för sånt, har jag upptäckt. Bara att kryssa i sig själv. Märkligt nog kan man använda samma listor för sjukdomsinsikt som för drogberoende. Ja, jo jag vet att drogberoende räknas som en sjukdom, men jag trodde inte att det funkade på exakt samma sätt som till exempel cancer eller vilken somatisk sjukdom som helst! 
Hittade till exempel den här:

1) Undvikande: "Jag pratar på om allt annat än mina verkliga problem!"
2) Absolut förnekande: "Vaddå, jag har verkligen inga problem!"
3) Minimering "Ja men så illa är det inte!"
4) Rationalisering: "Om jag hittar tillräckligt bra skäl för mina problem så behöver jag inte handskas med dem!"
5) Skuldbeläggning: "Om jag kan bevisa att problemen inte är mitt fel så behöver jag inte handskas med dem!"
6) Jämförelse:"Andra är värre/sämre än jag, så jag har inte så stora problem!"
7) Medgörlighet: "Jag låtsas att jag gör som du säger så du lämnar mig ifred!"
8) Manipulation: " Jag erkänner bara att jag har problem om du går med på att lösa dem åt mig!" 
9) Flykt in i hälsa: "Om jag mår bättre betyder det att jag har blivit mirakulöst frisk!"
10) Bli skrämd till friskhet: "Om jag är rädd för mina problem så försvinner de!"
11) Strategisk hopplöshet: "Eftersom inget funkar så behöver jag inte försöka!"
12)Demokratiska sjukdomstillståndet: "Jag har rätt att förstöra mig själv och ingen har rätt att hindra mig!"

http://www.tgorski.com/clin_mod/dmc/denial_checklist.htm

De senaste veckorna har jag till exempel 
  • totalt tappat tråden när jag skulle prata om varför min pacing inte funkar (undvikande)
  • både sagt och tänkt att jag faktiskt tror att jag är feldiagnosticerad (absolut förnekande)
  • både sagt och tänkt att jag antagligen inte alls är så sjuk som folk tror, man kan ju inte döma mig efter hur jag är när jag är kraschad (minimering)
  • gömt mig bakom mina stora teoretiska kunskaper om ME - om man vet alla fakta behöver man väl varken sörja eller pejsa? (rationalisering)
  • inbillat mig att eftersom både min man och min AT sa att jag skulle göra på ett visst sätt och jag inte gjorde det så är det praktiskt taget deras fel att jag måste bevisa att de har fel. Det är ju inte mitt fel att jag har ME och inte heller mitt fel att jag inte kan pejsa! (skuldbeläggning)
  • verkligen jämfört mig med ME-kollegor. De är VERKLIGEN sjukare än jag. Man kan också se till att bli bästis med såna som är sjukare än man själv för att verka lite friskare. (jämförelse)
  • Antytt till maken som sa att jag inte skulle ställa mig och baka (för att undvika att bli dålig) att jag inte skulle baka, men det gjorde jag. Och kokade marmelad. Flera gånger om. (medgörlighet)
  • Försökt få nån annan att ta ansvar för min pacing. AT:n till exempel. (manipulation)
  • Blivit inbillningsfrisk till och med när jag har mått eländigt. Kan faktiskt inte riktigt köpa det där med att det här skulle vara kroniskt,  (flykt in i hälsa)
  • skrämt upp mig med sondmatningstankar (alla ME:patienters mardröm) och undrat hur det ska bli för barnen och Maken ifall jag blir RIKTIGT dålig (skrämd till friskhet)
  • Ätit mackor och allt möjligt junk, för eftersom inget funkar så kan jag ju äta gluten. (strategisk hopplöshet)
  • Överansträngt mig. Inte kunnat bryta. Det är nämligen jättejätteviktigt att göra det här och jag kan själv! Faktiskt! (demokratiska sjukdomstillståndet)
Okej, så jag fyller i hela listan. Undrar vad de ska göra åt det?


6 kommentarer:

  1. Oj oj, du är skicklig på att förneka och förminska mm. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Like a boss! Det enda jag inte inte äger såvärst på är att göra så att jag mår bättre.

      Radera
  2. "Det är inte mitt fel att jag har ME och det är inte mitt fel att jag inte kan pejsa." Den skulle man ha som fin broderad bonad...

    SvaraRadera
  3. "Det är inte mitt fel att jag har ME och det är inte mitt fel att jag inte kan pejsa." Den skulle man ha som fin broderad bonad...

    SvaraRadera
  4. "Hej, jag heter M*** och har ME." Ja kära nån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kära nån. Vi får ta fram ett tolvstegsprogram åt oss.
      Jag brukar till och med försöka se det som ett friskhetstecken att jag saboterar min pacing så mycket, för det hade jag inte kunnat om jag varit VERKLIGT sjuk!

      Radera