onsdag 18 maj 2016

När en superlogik kommer farande

Det är någon som sabbar för mig. Nån obstruerar och fötstör min pacing. Till exempel får hon för sig att det är helt nödvändigt att göra en grej. Bums. Och det oavsett att jag skulle behöva vila. I synnerhet om jag borde vila.
Och sen får hon för sig att jag ändå överdrivit det där med ME:n. Och faktiskt: hur kan jag vara så himla säker på att det är ME jag har och inte borrelia/bartonella/typ2foliehattssjuka? Är jag ens ordentligt utredd och är inte testerna erkänt undermåliga? Och även om det skulle varaME så är jag ju inte lika sjuk som de flesta av mina vänner. Så varför ska jag då pejsa?
Och sen börjar jag analysera vad som gick fel -i efterhand- och kommer fram till att jag sannolikt har en fraktur på frontalloben eftersom jag agerat helt impulsstyrt och inte kan känna igen igen en impuls när jag ser den utan tror att det är en logik som kommer farande. Och ingen vanlig logik utan en superviktig. Likheten med att tex ha en ätstörning är slående.
Ja, så att så fort jag inte har ett noga formulerat schema som styr upp min dag, eller om något oförutsett inträffar, då dyker hon upp och får mig att tro att marmelad är livsviktigt, att restauranger är bra miljöer för mig om jag bara åkt rullstol dit eller att det blir för genant om det kommer fram att jag inte agerat fullkomligt rationellt så det är bäst att jag sopar igen spåren efter mig ordentligt.
Tror hon heter nåt med "hålihuvet". Ifall det börjar på S.

4 kommentarer:

  1. Ha ha, känner igen det där. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir så fruktansvärt trött på min oförmåga att utveckla nån form av sjukdomsinsikt och acceptans, för det är väl det som spökar antar jag. Suck! Kram!

      Radera
  2. Jag har inte gått så långt att jag kallar det logik, men jag får SUPERBRA IDÉER. T ex Nu har jag ju tagit Treo Comp för huvudet, då måste jag ju passa på och laga middag när jag är smärtfri och pigg av koffein. Fast jag hade så ont i magen inatt att M vaknade av att jag grät ute i köket. Och trots att jag har sovit fem timmar inatt. Dessa idéer. Jag sa också till M att jag vill åka till Ica maxi för de har tre pioner för 59:- och jag behöver ny ansiktskräm. HAN har däremot superlogik. Förstör alla mina bra idéer med förnuft. Vad är fel på känsla?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pioner! Det vill jag också ha!
      Här hemma spelar det ingen roll ifall maken kommer dragande med nåt gammalt förnuft, för när jag fått för mig att något är urakut livsviktigt så har han inte en chans att göra sig förstådd. Och i allmänhet förstår jag det ...lite senare eller nästa dag eller så.

      Radera