måndag 30 maj 2016

Straffet

Huvudvärk, ont i kroppen, svullna lymfkörtlar under käken. Obegripligt lite kraft i armar och ben. Orkar inte läsa ens enklare saker eller tänka. Och jag som hade planerat att åka till centrum och köpa magnesium idag! Och sola! Glider mest in och ur halvvakenhet.

Vi har hört den förut. Så vad har jag haft för mig nu då?
Hmmm, minns inte riktigt, men jag tror att jag vattnade mina små odlingsbäddar, där förresten dillen och spenaten har kommit upp och växer fint. Och jag tror att jag också petade ner några små förgrodda salladsplantor. Och så var jag i köket och plockade disk, såklart. Och sydde in dotterns haremsbyxor, fyra zigzagsömmar, fyra klipp. Och övervakade barnens bullbak. Och ställde ut tomatplantorna i rabatten under köksfönstret. Svepte in dem i odlingsväv framåt kvällen. Gräddade bullarna, det var bara en plåt. Och lagade falukorv med makaroner. Och vid ett annat tillfälle (kanske medan jag plockade disk) så bryggde jag kaffe. Och satte in en fläskytterfilé i ugnen och lade upp lite grönsaker vid ytterligare ett annat tillfälle. Och just ja, zigzagade två ärmslut på min rödmönstrade klänning som jag sakteliga håller på och förbättrar. Gick antagligen på toa några gånger också. Och tog ut marsvinen i hönsgården och repade av lite gräs till dem.

Okej, det låter som att jag gjorde en hel del och att det var ganska spretigt. Tio saker på ungefär lika många timmar. Tio olika saker, minst.
Men kan ju berömma mig själv för att jag också lade mig ned och vilade. Tio gånger minst.


2 kommentarer:

  1. Oj, det där var mycket aktiviteter. Bra att du vilade i alla fall. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter det mycket, men om man hade skrivit upp det en frisk människa gör på en dag så måste det vara otroligt mycket mer, för jag höll nog inte på mer än kanske 10 minuter i timmen.
      Undrar vad en frisk har för normalaktivitetsnivå? På en solig söndag?

      Radera