måndag 13 juni 2016

Metabolomik är ordet på allas läppar

Ni har ju läst mig gå igång på mitokondrier förr (och har ni det inte eller vill ha en påminnelse om vad det handlar om så finns det här: http://medanlivetpagar.blogspot.se/2013/05/hur-star-det-till-i-mitokondrierna.html  )

Varning för ett inlägg med svåra ord, men jag ska försöka göra det begripligt.

På en konferens i London härom veckan berättade forskaren Ron Davis om OMF:s (Open Medicine Foundation) senaste forskning på området och nu har det kommit ännu mer nyheter. Och som många misstänkt i åratal så verkar det faktiskt vara fel på just mitokondrierna -eller  ämnesomsättningen i cellerna. Och studier av denna ämnesomsättning/metabolism kallas just metabolomik.

Forskare på OMF har dels sett att personer med ME inte kan göra om vare sig fett eller kolhydrater till energi på det normala sättet. Däremot verkar åtminstone somliga kunna använda sig av aminosyror för att skapa energi, men vilka aminosyror det handlar om framgår inte.
De har också sett att personer med ME som grupp skiljer sig från friska genom att mitokondrierna befinner sig i hypometabolism, dvs att de jobbar ovanligt långsamt. (Hyper=överaktiv, hypo=underaktiv)

Den här hypometabolismen är ett intressant tillstånd som kan liknas vid ett skyddsläge vid allvarligt anfall. Cellerna brukar ju i vanliga fall jobba på i godan ro och ta syret vi andas och ämnen från maten vi äter och blanda ihop det i lagom kompott för att ge energi till muskler, organ och nervsystem, och för att se till att alla funktioner i kroppen pågår som de ska. 
När cellerna utsätts för en allvarlig fara slår de om och börjar istället producera varningssignaler. Faran kan vara gifter, virus, bakterier, mögel etc. Varningssignalerna skickas till andra celler som går in i vad forskarna kallar det här skyddsläget: CDR/Cell Danger Response
Efter att faran är över ska egentligen en serie återuppbyggande och antiinflammatoriska signaler aktiveras för att stänga av krisläget och kroppen ska läkas. Men ibland fortsätter krisläget och då påverkas hela kroppens ämnesomsättning, bakteriefloran i mage-tarm blir störd och flera organsystems funktion blir sämre vilket leder till kronisk sjukdom och/eller olika syndrom/tillstånd.

Det OMF-forskarna håller på med nu är egentligen flera olika studier:

Dr Naviaux med medarbetare studerar hur ME-sjukas metaboliter (kemikalierna som mitokondrierna tillverkar av näringsämnen) ser ut jämfört med friskas. Han har redan gjort en grundstudie med 90 personer (sjuka+friska) och går nu vidare för att kolla om det gäller generellt för ME och om man skulle kunna ta fram ett diagnosverktyg som bygger på det.

Dr Davis med medarbetare håller samtidigt på med en studie som kallas The Severely ill Big Data Study där de söker väldigt brett och analyserar miljontals fynd. Där ingår 20 svårt sjuka, vilket är unikt: de svårast sjuka är vanligtvis inte med i studier eftersom de helt enkelt är för sjuka för att ta sig någonstans, men å andra sidan så syns det ju tydligare på alla provsvar om något är jättefel jämfört med bara fel så det borde verkligen löna sig för forskarna att göra sig omaket att åka ut till de sjuka. De har hittills hunnit hitta enorma skillnader mellan hur svårt ME-sjuka och friska producerar energi, men även skillnader mellan individer med ME där en kan ha problem med B-vitaminmetabolism medan en annan kan ha problem med tryptofanmetabolism.
Undrar varför det är så? Och är det inte tryptofan som finns i bananer?


källor:
http://www.meaction.net/2016/06/04/ron-davis-errors-metabolism/
http://www.openmedicinefoundation.org/expanded-mecfs-metabolomics-study/
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1567724913002390

Vill du donera pengar till den här forskningen? Klicka här och se hur du gör!
http://www.openmedicinefoundation.org/donate-to-the-end-mecfs-project/

4 kommentarer:

  1. Himla intressant detta och tack för bra sammanfattning! Jo jag blev oerhört sugen på bananer när jag först läste om tryptofan-failet, och det knäppa är ju att jag inte tål bananer just pga den biogena aminen serotonin som tryptofan tillverkar. Eller nåt sånt. Det har iallafall med histaminintolerans att göra.
    Jag vill veta så mycket mer och ställa jobbiga frågor till forskarna som en liten 4-åring. "Varför bla bla bla? Och när dom svarar så frågar jag "varför?" Tills dom säger "därför" eftersom jag ändå inte skulle förstå. Heja dom iallafall och så hoppas jag på bot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill också ställa jobbiga frågor! Och eftersom jag tror att jag skulle kunna förstå så skulle jag förmodligen vara svårt odräglig!

      Radera
  2. Tänk att man kan bli så glad över att det är fel på en! Eller rättare sagt att det som känts så sannolikt blir bekräftat. Bra sammanfattning! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för jag är då inte ett dugg glad åt att ha det här felet, i synnerhet inte idag när jag känner mig extra defekt pga urflippad sömnad igår. Undrar om de där standardavvikelserna de uppmätte på Whitney och de andra fluktuerar lika mycket som dagsformen?

      Radera