torsdag 9 juni 2016

Utflykter

Det har varit lite mycket gnäll på bloggen på sistone, tycker jag. Ja, så jag tänkte jag skulle berätta om två riktigt trevliga utflykter och minimalt om deras följder.

I fredags skulle barnen och jag åka till landet men jag var för dålig och kunde inte, så dottern åkte ut tillsammans med sin morbror och kusiner och jag och sonen väntade hemma på att jag skulle repa mig såpass att jag kunde klara båtresan. Sonen var helt nöjd med det eftersom han hann leka med sin bästa kompis på lördagen, maken var så nöjd han nånsin kunde, för han sprang Stockholm Marathon med glans och jag kunde följa det hela på tv (hade förstås ännu hellre stått på stan och hejat, men det får kanske vänta tills efter jag har fått Rituximab) och ta eftermiddagsbåten ut.

Det är alltid fantastiskt att komma dit, det känns mer hemma än hemma i stan, men jag drar mig ofta för att åka dit eftersom det inte finns några vidare bekvämligheter och varje grej jag behöver göra tar ju kraft. Den här gången behövde jag dessutom inte göra någonting eftersom min bror stod för middag och disk. 
På söndagen kom mamma över och hjälpte mig att rensa i en rabatt och plantera några lavendelplantor som jag haft med mig ut. Jag låg i en solstol och fikade under tiden och vi hade så himla trevligt. (Jag har verkligen en väldigt trevlig mamma.) Och så  funderar jag allvarligt på att be någon gräva bort vindruvorna som växer mot väggen där, för de är små, sura och fulla med kärnor och verkligen knappt ätbara. Vi kanske kunde ha en björnbärsbuske där istället. Eller något annat taggigt som inte hjortarna äter upp.

Det var den ena utflykten. Den andra var något mer ofrivillig, för ena skalmen gick av på mina glasögon, så jag var tvungen att boka tid hos optikern i tisdags när jag egentligen skulle haft vilodag efter helgen. 
Det var en så himla bra optiker som verkligen fattade det här med att inte trötta ut ögonmuskler och att om jag ligger ner så mycket som jag gör så ska jag förmodligen inte ha progressiva glas eftersom vinklarna man tittar i blir fel i förhållande till slipningen. Så två olika bågar fick det bli: ett par avståndsglasögon och ett par dator/läsglasögon. 
När jag ändå var iväg så passade jag på att ta en sväng till tygaffären (byxtyg till dottern som verkligen behöver ett par sommarbyxor men ratar allt som finns i butikerna. Hon ska få sy själv med handledning av mig, tänkte jag) och tittade i att par butiker till och så partajjade jag loss på sushi till lunch. 

Två och en halv timme var jag hemifrån och det tyckte jag att jag borde tåla, så jag åkte hem och lade mig med ganska gott samvete och bara en liten röst i bakhuvudet som påpekade att jag inte precis åkt rullstol runt köpcentrumet (-men hallå, det fanns ingen som kunde putta mig ju!). Kraschade bedrövligen igår. Av nån anledning är det ofta så att de värre krascherna kommer efter ungefär ett dygn medan småkrascher kan komma genast efter en aktivitet. 
Vi får se om jag klarar av en skolavslutning i morgon. 

4 kommentarer:

  1. Låter som mysiga utflykter men det är ju inget vidare att du ska krascha så. Håller tummarna för att du orkar komma iväg på skolavslutningen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det svåra är liksom att oförutsedda saker händer och att jag inte har lärt mig att ta höjd för det. Hade jag BARA åkt till landet hade det kanske funkat, men inte i kombination med trasiga glasögon och shoppingrundor. Undrar när jag ska lära mig det?
      Kram!

      Radera
  2. Det verkar väldigt mysigt på landet! Miljöombyte betyder så mycket. Hoppas den återupptagna (tror jag) LDN-användningen ska ge mindre PEM efter snälla utflykter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är jag tillbaka på LDN, men hoppas nog på att få upp effekten lite till.
      Hur går det för dig, har du kört i diket än?

      Radera