onsdag 13 juli 2016

Goda dagar, fasteutvärdering

Efter faatan var jag glad att få tugga igen. Faktiskt så glad att magen inte jublade. Och sen fick jag ny energi, precis som jag hoppats. Faktiskt så mycket energi att jag kunde ha mina mostrar på sillunch på måndagen OCH baka bullar OCH ta ett snabbt dopp i våran damm (vi har som en lagun i vår strand där vattnet är ett par grader varmare än utanför). Pejsade förstås mellan och kände mig inte precis frisk, men hade definitivt mer energi än på månader. Frågan var ju bara om det var jag som var speedad och snart skulle ligga som ett kolli.
Men i går var det likadant: kunde vara uppe lite och började givetvis på ett alldeles för stort projekt (renovera en fönsterbåge, men det är faktiskt ett arbete som går att dela upp i små moment). Och så plockade jag undan i tv-rummet. Och låg på stranden en halvtimme. Och hade syster yster med familj på middag (vilket iofs nästan är en arbetsbesparing för då får jag ju så mkt hjälp). Pejsade mellan. Sammanlagt låg jag nog ändå i sängen halva dan, men det betyder ju också att jag kunde vara mer eller mindre uppe halva dan. När hände det sist? Blev förstås trött. Men inte sådär förlamande trött som jag skulle ha blivit i vanliga fall. Fick lite ont i halsen och ömma lymfkörtlar, men inte mer. Det kan jag leva med!


Så frågan är: fortsätter det eller blir det krasch?


Uppdatering på kvällskvisten: Visst räknas det inte riktigt som krasch med huvudvärk och att man sover middag 4,5 timme?

4 kommentarer:

  1. Kan ju inte svara på det förstås:)

    men jag har gått på periodisk fasta sen 2013. Det blev så mkt bättre allting.

    Jag kör 20/4 . Alltså fastar 20 Tim per dygn ( inkl det man sover) och har sedan ett ätfönster på 4 rimmar där jag äter.

    (Äter givetvis inte i 4 timmar ��.) Det är vanligare med 16/8 eller 18/6. Men mig passade det bra. ( jag började m 16/8 men sen blev det 20/4 automatiskt).

    Jag har mitt ätfönster innan jag lägger mig. Runt 18-22. Jag blir trött efter jag ätit så då passar det att försöka sova sen vid 23 typ .

    Mem alla har olika tider där det passar de själva bäst.

    Första veckorna mådde jag inte så bra. Huvudvärk, yrsel och fräs och tänkte lägga ner. Men hon som tipsade mig sa "snälla prova en vecka till", och det gav sig.

    Men jag gick ju direkt från att äta var tredje timme( som jag då trodde var det jag var tvungen att göra för att överleva).

    Det ger mig bättre sömn, mer energi på dagtid ( allt är ju relativt) och ett något klarare huvud.
    (Sen när jag testade acetyl L karnitin så blev det mer bra. Kan inte säga att jag blev bra för dit är det långt. Men mer bra)

    Så om jag vore du skulle jag kanske testa lite periodisk fasta medans du ändå är igång?
    Vi är flera som kör så vet jag .

    Bara ett "tips". Ta det för vad det är och ignorera det om du inte är intresserad. Jag är ingen allvetande sektperson ;)
    Ha det så bra det går��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag faktiskt tänkt och nu blev jag ännu mer peppad, tack!
      Jag har provat 5:2 tidigare och blev väldigt besatt av att äta, vilket ju inte alls var bra. Men lite 16:8 är absolut det som står på min to do-list.

      Radera
  2. Hoppas, hoppas att det håller i sig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske det gör. Har nämligen just laddat batterierna med att sova middag 4,5h, så jag var nog liiite tröttare än jag trodde.
      Kram

      Radera