lördag 23 juli 2016

Golvad

Den karibiska influensan har fullkomligt knockat mig och som vanligt när kroppen kraschar hänger psyket med. Jag är till exempel arg på alla som inte skärper sig och får saker gjorda trots att de inte har vare sig influensa eller ME.
En gammal kompis sedan många år beklagar sig över att hon är förkyld och förpassad til snörvel mellan soffa och säng och hon har fått närmare femtio peppande hälsningar. Men inte slutar hon gnälla över sin jävla snuva för det. "Kom igen när du har haft skiten i fem år och förmodligen aldrig blir frisk" skrev jag inte till henne.
Igår kände jag att jag kunde stå utan stöd och hela huvudet var (tack vare nässprej och Alvedon) inte totalt hoptjorvat, så jag målade ett par fönsterbågar. För har man en liten smula kraft vill man ju utnyttja tillfället. Och idag råkade jag i gräl med maken på grund av samma urbota envishet eller vad det nu är.


Han förklarade att när normala människor får influensa så bäddar de ner sig i några dagar och låter kroppen läkas. De är passiva. Men så gör inte jag, för oavsett var jag befinner mig på sjukhetsskalan så har jag en liten luther som driver på och så fort jag kan stå upp så är jag på och ska göra nåt. Och idag har jag stapplat runt som en okontaktbar zombie och ändå fått för mig att diska, till exempel.
Ja precis, tyckte jag. Tänk vad bra världen skulle vara om alla gjorde så! Om folk verkligen försökte göra nån sak bättre så fort de bara kunde stå. Eller sitta.
Men han fick det att låta som om det vore jag som var den galna och inte världen. Men jag kan ju inte vänta med att laga något gott till nån eller att fixa nåt hemma till en dag jag mår bra, för den dagen kanske aldrig kommer!
Jag carpar diem! Ja utom just nu när jag är ledsen för att jag blev så arg på min man.

6 kommentarer:

  1. Så trevligt att ha varit i Karibien i alla fall. Har du hört om fem sätt att visa kärlek? Ett av mina sätt är att göra saker för personen, så att ligga på sofflocket krockar bokstavligen med mitt sätt att säga att jag älskar Mikael. Det här är inte bara att vara sjuk länge (och inte få femti krya) utan om hela ens identitet och sätt att fungera. Ledsen att du blev arg på din man, men han förstod säkert. Men det är jobbigt när man blir ledsen för att man blev arg. Krya på dig! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det inte jag själv som har varit i Karibien utan blev smittad av en medhämtad bacill som har snurrat runt i grannskapet en månad nu.

      Och ja, det är ju precis så: jag visar omtanke, omvårdnad och kärlek genom att göra saker för personerna i fråga. Och somliga andra försöker visa detsamma genom att stoppa mig. Den typen av kommunikation funkar ju sådär.

      Radera
  2. Svar
    1. Tack, såna här kramar är bra, för då riskerar jag inte att smitta ner nån!

      Radera
  3. Nej fy så jobbigt med influensa ovanpå allt annat! Jag håller med om att det hade varit fint att låta kroppen vila, men förstår din vilja att GÖRA nåt... By the way hör Luther till de (rätt många) kändisar som har felaktigt rykte. Han talade om vikten av vila, mat, vin, sex å sång. Så låt honom berätta sånt för dig istället.
    Kram med önskan om bättring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jjag vet, Luther är verkligen falskeligen anklagad för rätt mycket dumheter, han verkar ju tvärt om ha varit en rätt kul prisse. Kan ha varit det som tilltalade så många.

      Radera