fredag 8 juli 2016

Terapeutisk fasta


När datorn eller telefonen hänger sig så är bland det första man tar till att starta om. Och om det inte funkar för att det verkligen har hängt sig så tar man väl ur batteriet en stund. För då, när det startar upp, så kör det igång en system recovery av nåt slag och sen funkar det igen.

Lite så är tanken med terapeutisk fasta.
Det sparkar igång immunförsvaret, kör ett varv cell recovery och gör att man mår allmänt bättre. Rekommenderas vid livsstilssjukdomar och inflammatoriska sjukdomar till exempel, men jag vet inte riktigt hur det är vid ME.
Ni vet det där med metabolomiken som jag skrev om härom veckan, dvs ämnesomsättningen i cellerna? Är det bra att utsätta redan dåligt fungerande celler för en rejäl prövning - är det det minsta likt att tex träna så vet vi ju att det är dåligt och kan ge långvarig försämring, men om det ger en omstart och skapar balans så är det ju toppen.
Det verkar ju, när man läser tex Jonas Bergqvist (länk nedan) som att det rent teoretiskt sett vore hur bra som helst att köra en terapeutisk fasta lite då och då, men det finns så himla mycket som låter som bra idéer och som gör en sjukare, så jag har fegat lite. Och frågat runt bland ME-sjuka som provat. Och resultaten verkar blandade: någon märkte ingen skillnad medan någon blev piggare i flera månader. Tyvärr blev ingen frisk, men det hade jag kanske inte trott heller.

Så hur går det till?
Jo man äter förstås ingenting. Dricker vatten, örtté och buljong. Inga grönsaksjuicer. Inget kaffe eller te, eller ja, det beror på vems protokoll man följer. I minst 3 dagar, det är nämligen först på tredje dagen kroppen gjort sig av med gamla glukogendepåer och börjat rensat ut. Läs mer i bergqvist-länken här nedan. Sen håller man på så i upp till 20 dagar, fast så galen är jag inte, utan jag tar en dag i taget och hoppas jag står ut till på måndag. Lämnar inga garantier för ens det, dock.






Det har skrivits väldigt lite om terapeutisk fasta och ME, men jag hittade den här på Pubmed. Men kom inte åt den, tråkigt nog. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26315446/?i=1&from=cfs


2 kommentarer:

  1. Oj, det skulle jag aldrig klara. Jag som behöver mat var tredje timma :-p
    Men jag önskar dig lycka till och håller tummarna för att du mår bättre av det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det hoppas jag med. Eller att det åtminstone inte gör mig sämre! Nu har jag grejat 25 h och 25 minuter, det tråkiga är att jag gillar att äta, så jag saknar en trevlig sysselsättning. Dricka te är inte alls lika kul.

      Radera