måndag 1 augusti 2016

Ups & downs

Influensa med ME är lite märkligt. En normalfrisk person känner sig ju däckad och bäddar ner sig några dagar. Hostar och snörvlar och tycker rätt synd om sig, för det är ju otrevligt att vara så sjuk.
Man skulle ju kunna tycka att den som redan är sjuk skulle känna sig ännu sämre och ynkligare och kanske vara lite extra rädd om sig, men för mig blir det ofta nån sorts jojo-effekt där jag ömsom tycker att det är ju inte så stor skillnad; symtomen är ju de samma i stort sett, jag har bara lite mer hosta så det finns ingen anledning att inte försöka göra det jag klarar i vanliga fall, och ömsom totaldäckar och flämtar efter luft. Men inget pjåsk för en liten influensa, den går ju över -till skillnad från ME. Maken blev riktigt arg och körde mig i säng till sist.
Nu börjar jag i alla fall känna mig som vanligt: jag kan sova liggande i stället för sittande, jag gör inte av med tillnärmelsevis lika mycket nässprej och Alvedon. Och jag tog mig iväg på loppisen på Nämdödagen och köpte en glass, en bok och en väldigt ful fartygstavla som ska få sitta i vårt fartygstavelgalleri. Den stora behållningen var att få träffa så många kusiner som också var där. Jag har världens bästa kusiner!
Sen däckade jag förstås och har dessutom fått en förfärlig nackspärr, så nu rör jag mig inte ur fläcken och knaprar Alvedon som om det vore godis.
But this too shall pass, vill jag hoppas, och efter det kommer jag förmodligen att känna mig löjligt frisk när jag bara har ME!

4 kommentarer:

  1. Det är konstigt vad man klarar av när man vant sig vid en krasslug kropp. Krya på dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller vad man inte fattar att man inte klarar ... :-p

      Radera
  2. Men åh så du får kämpa. Hoppas Mc Kenzie kan hjälpa nackspärren. Önskar jag hade känt honom innan min spärr blev diskbråck.
    Krya på det som kryas kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vare dig kände jag ju till de övningarna, så dem + nån mer försöker jag göra.
      Vilken tur att du finns, helt enkelt!

      Radera